Fiat 9. rujna 1923. ostvario prvu pobjedu na Velikoj nagradi automobilom s kompresorom

VN Italije 1923. bila je prva utrka ikada koja je dobila titulu VN Europe, usto je u Monzu došlo nekoliko novih bolida, jedan s oznakom Fiat, koji će uvelike odrediti budućnost utrka…

Nažalost, na samoj trci nije bilo jednog od njih, jer se momčad Alfa Romeo povukla nakon što je na treningu poginuo Ugo Sivocci. Stoga P1, prvi bolid u seriji koja će utemeljiti trkaću povijest jedne od najuspješnijih trkaćih momčadi ikada, nije dobio priliku za debi.

Pojavio se, pa i završio utrku, krajnje neobični Benz Tropfenwagen… Automobil kapljičastog aerodinamičnog oblika s motorom smještenim iza vozača. Manjak snage nikada ga neće odvesti na pobjednički put, ali ultimativno će Benz poslužiti kao inspiracija za desetak godina kasniji Auto Union.

Na startu su se pojavili i vizualno još neobičniji bolidi Voisin, koji su manjom masom i aerodinamikom pokušavali nadoknaditi slabiji motor, dok su iz SAD pristigli Milleri. Bili su to, možda, i posljednji istinski kompetitivni trkaći modeli s one strane Atlantika prije no što su različite regulative posve razdvojile trkaće scene i trkaće kulture SAD-a i Europe.

Nastupila je i francuska momčad Rolland-Pilain, no pobjedu je ipak odnio stari favorit, domaći Fiat, tada nedvojbeno najbolja trkaća momčad na svijetu. Utrku je dobio Carlo Salamano, legendarni razvojni vozač, koji će do 1960-ih napraviti milijune kilometara u prototipovima raznih cestovnih modela Fiata.

Njegov 8-cilindarski 805/405 imao je kompresor i to je bila prva pobjeda nekog automobila pokretanog motorom s prednabijanjem u povijesti utrka za Veliku nagradu. U nedostatku snimke te utrke, pogledajte VN Francuske 1923.:


Komentari

loading...