VW Karmann Ghia (1955. – 1974.) uspješno je glumila sportski auto, premda snagom od 30 do 50 KS i brzinom od 115 do 138 km/h to ni približno nije bila, ali…
… znatno je važnije bilo što je izgledala kao da jest. Srećom, tvrdoglavi Wilhelm Karmann uspio je da 14. srpnja 1955., u njemačkom Georgsmarienhütteu, bude predstavljena VW Karmann Ghia (Typ 14) – elegantna i aerodinamična izvedenica legendarnog modela Volkswagen Buba, duga 4140 mm, široka 1636 mm i visoka 1330 mm. Ideja je postojala odavno, ali…
… Heinrich Nordhoff, veliki gazda tvrtke Volkswagen, zagovornik strategije fokusiranja na proizvodnju jednog modela, koja će kasnije skoro doći glave tvrtku iz Wolfsburga, žestoko se protivio sportskom automobilu kojem bi temelj bila Volkswagen Buba. Stoga je Karmann o svom trošku dao napraviti prototip, kojeg je dizajnirao Luigi Segre, glavni krojač renomirane torinske kuće Ghia, koja je tada još bila samostalna, a kasnije će početi označavati samo luksuzniju opremu konfekcijskih modela Ford.
Luigi Segre nerijetko je bio poznat po preekstravagantnim oblicima, koji baš i nisu odisali onom tipičnom talijanskom elegancijom i stilom, no privlačni prototip na mehanici Volkswagen bio je sjajno pogođen, suđen da vječno ostane prvom asocijacijom na oba upletena imena, Karmann i Ghia.
I Nordhoffu se auto svidio, ali ga je odbio staviti u produkciju zbog visokih proizvodnih troškova. Nakon dodatnih pregovora ipak su ga uvjerili te je dao zeleno svjetlo, premda je cijena, razmjerno, uistinu bila astronomska: 7500 DM, dvostruko viša nego što je koštala standardna Volkswagen Buba.
Amerikancima, koji su tada imali najviši standard na svijetu, cijena nije bila astronomska (a i da jest, bio bi to samo dobar marketinški trik u vremenu opsjednutosti istraživanjem svemira) te su upravo oni, poprilično neočekivano, postali glavni kupci: dvije trećine svih proizvedenih primjeraka – a nakupilo ih se više od pola milijuna u dvadesetak godina proizvodnje – prodani su u Americi.
Drugo je veliko tržište bio Brazil, gdje su se i proizvodile, kako standardne, tako i modificirane inačice. Kasnije slavni trkači, Emerson Fittipaldi, Carlos Pace, Nelson Piquet…, karijeru su počinjali u njima, a VW Karmann Ghia i danas je jedna od brazilskih ikona, usporedno s, u Europi slabo ili nikako poznatim, modelima Volkswagen Brasilia, Volkswagen Gol.
U Hrvatskoj postoji pristojan broj primjeraka, a još uvijek svake godine poneka pristigne iz Amerike. Nađu se i restaurirane i nerestaurirane, pa čak i unakažene preradama. U kolekciji Jadran filma postoji i, inače razmjerno rijetki, Volkswagen Type 34, posve različitog, mnogo manje uspjelog i prepoznatljivog dizajna, zamišljen kao nasljednik (nerealizirani), nažalost u prilično derutnom stanju.
S obzirom na ne preveliku tržišnu vrijednost modela VW Karmann Ghia s limenim krovom, vjerojatno ih nije mnogo izvezeno stranim kolekcionarima, premda – indikativno – mnogo skupljih kabrioleta danas baš i nema u nas.
Što je učinilo ovaj model tako popularnim? Vozna svojstva zasigurno nisu, najveća brzina ranog modela od 115 km/h nije bila impresivna ni sredinom 1950-ih, a ubrzanje je, zbog veće težine, bilo čak i gore nego što je postizala obična Volkswagen Buba.
Odgovor glasi šarm, prije svega – ovaj je auto neobično simpatičan, prilično lijep i odašilje jednu posebnu poruku o životu, o vlasniku kojem se možda ne žuri nikamo, ali svakako zna uživati u životu. Indikativno je da ga Hollywood voli: od prve pojave 1958. u Hitchcockovoj ‘Vrtoglavici’ nebrojeni su scenski nastupi modela VW Karmann Ghia.
Spomenimo samo dva recentnija, u filmovima ‘Kill Bill II’ i ‘Starsky i Hutch’. Čak i 67 godina nakon prezentacije kult ovog automobila i dalje živi, čemu svjedoče mnogobrojni specijalizirani klubovi u svijetu.
A gotovo da i nema pravog zaluđenika Bubama koji ne bi u kolekciji pored obligatorne Bube želio imati i klasični Volkswagen Type 2 kombi, po mogućnosti onaj s 23 prozora, te barem jedan coupe VW Karmann Ghia, legendarni automobil za kojeg je možda teško racionalno objasniti čime je taj status zapravo zaslužio, no svejedno malo tko dvoji da jest.
1955. – 1960. : VW 1200 Karmann Ghia, 1192 ccm, 30 KS, 115 km/h
1960. – 1965.: VW 1200 Karmann Ghia, 1192 ccm, 34 KS, 120 km/h
1965. – 1966.: VW 1300 Karmann Ghia, 1285 ccm, 40 KS, 128 km/h
1966. – 1970.: VW 1500 Karmann Ghia, 1493 ccm, 44 KS, 132 km/h
1970. – 1974.: VW 1600 Karmann Ghia, 1584 ccm, 50 KS, 138 km/h
Modeli 1200 i 1300 imali su sve četiri bubanj kočnice, a 1500 i 1600 sprijeda su imali diskove.