Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Tucker 48 – jedan od najinovativnijih automobila u povijesti (nažalost proizveden samo 51 primjerak), osim disk kočnica uveo je sigurnosna stakla, karoseriju prilagođenu sudaru, zakretni far…

Premda mnogi to ne znaju, disk kočnice je daleke 1902. izmislio engleski konstruktor Frederick W. Lanchester. Osnovne prednosti nad bubnjevima su u efikasnijem i ravnomjernijem kočenju, te postojanijem koeficijentu trenja (manji utjecaj vlage), što je posebice važno kad su kotači izloženi različitim vanjskim utjecajima.

Disk kočnice je lakše podesiti i uravnotežiti, što je od velikog značaja kod sportskih automobila. Intenzitet kočenja, odnosno kočni moment raste linearno, za razliku od bubnjeva gdje raste eksponencijalno. Disk kočnice su manje osjetljive na pregrijavanje i za razliku od bubnjeva gotovo ne mogu zaribati.

Glavna im je mana kompliciranija i nepouzdanija izvedba mehanizma parkirne kočnice. Bubnjevi imaju efekt samokočnosti, te se zato, kod većih automobila uz diskove straga ugrađuju i manji bubnjevi za ručnu kočnicu.

 

Prvu su primjenu imale u zrakoplovstvu,  1938. ugrađene su u njemački školski zrakoplov Arado Ar 96, a  prvo ‘cestovno’ motorno vozilo u koje su ugrađene disk kočnice bio je slavni njemački tenk Panzerkampfwagen VI Tiger.

Prvi Automobil u kojeg su ugrađene disk kočnice bio je napredni, nažalost maloserijski Tucker 48. Sljedeće godine tim važnim sustavom aktivne sigurnosti opremljen je Chrysler Crown Imperijal.I po mnogim izvorima upravo se taj model uzima kao prvi na tržištu s disk kočnicama.

Chrysler Crown Imperija iz 1948., prvi visokoserijski automobil s disk kočnicama, američki 6-metarski ‘krstaš’ mase 2,3 tone, rednim je 8-cilindrašem snage 137 KS mogao uhvatiti 133 km/h, a s četiri je diska zaustavni put pri 96 km/h (60 mph) skratio s 81 na 70 metara

Europska je premijera bila krajem 1952. u kultnom Jaguar C-Type, koji je upravo zahvaljujući njima sljedeće godine napravio ‘dar-mar’ na sportskoj sceni, uz trijumfalni nastup na Le Mansu.

Tržišni pionir disk kočnica na europskom tržištu je legendarni Citroën DS 19 iz 1955. Imao ih je sprijeda, a prvi europski automobil s disk kočnicama na svim kotačima bio je britanski roadster Austin-Healey 100S.

Prvi motocikl s disk kočnicom sprijeda (ali mehaničke izvedbe, sa sajlom) bila je MV Agusta 600 iz 1966. (50 KS), a uvođenje te tehnologije na dva kotača prvenstveno se veže na visokoserijsku Hondu CB 750 Four (67 KS) iz 1969, koje je imala hidrauličku disk kočnicu sprijeda.

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

 


Komentari

loading...