Sergio Pininfarina, velikan automobilskog dizajna, rođen 8. rujna 1926.

Sergio Pininfarina (1926. – 2012.), nasljednik slavnog stilskog brenda Pininfarina, kao i Giugiaro i Bertone, poznat je i izvan automobilske branše…

Dijelom je tako zbog toga što su ovi dizajneri, odnosno njihovi studiji, desetljećima gotovo svakodnevno ‘lifrali’ stilistička rješenja za najraznorodnije proizvode, uključujući čak i štednjake dobro nam poznate slovenske tvrtke Gorenje.

No, upravo ih je njihova kolosalna uloga u razvoju automobila tijekom druge polovice prošlog stoljeća dovela do statusa globalne prepoznatljivosti, kakvom se – posve sigurno – ne može podičiti nitko drugi iz branše automobilističkih dizajnera.

Pri tome nas vrlo lako može fascinirati činjenica da su sve tri kompanije (ako smijemo na Giugiara referirati kao na kompaniju – u svijetu se automobilizma naime njegova tvrtka još uvijek zove jednostavno Ital Design) smještene na maloj udaljenosti jedna od druge.

I doista, ako je Milano prijestolnica visoke mode, onda je drugi sjevernotalijanski velegrad, Torino, sjedište tvrtki Fiat i Lancia, nedvojbena svjetska metropola automobilističkog dizajna.

Car talijanskog automobilskog dizajna napustio nas je 3. srpnja 2012., vjerojatno shrvan problemima u kojima se našla obiteljska tvrtka, no i zbog gubitka primata talijanskog dizajna nakon pola stoljeća vladavine.

Battista ‘Pinin’ Farina je još u mladosti upoznao tehnologiju tekuće vrpce, upoznavši se s Henryjem Fordom, koji mu je ponudio i posao. No, Farina se radije vratio u Italiju, počevši raditi u obiteljskom poduzeću ‘Stabilimenti Farina’ – u Detroit će ipak otići još jednom, potkraj života, kako bi primio zlatni ključ grada: Motor City se tim činom odužio najvećem dizajneru sredine stoljeća.

Godine 1930. Battista se odvojio od porodice i osnovao vlastitu karoserijsku radionicu, koja će postati poznata kao Pininfarina (njegov je nadimak bio ‘Pinin’, mali) – godine 1961. i njemu će i njegovim nasljednicima talijanski predsjednik osobno dozvoliti promjenu prezimena.

Kada je već Farinina Cisitalia 202 službeno prepoznata od strane njujorškog Muzeja suvremene umjetnosti kao dizajnersko remek-djelo i uvrštena u stalni postav, Battisti su širom otvorena vrata američke auto industrije.

Prodaja nekoliko velikoserijskih dizajna Amerikancima, kao i početak višedesetljetne suradnje s Peugeotom i Ferrarijem priskrbili su mu dovoljno financijskih sredstava za investiranje u gradnju velikog proizvodnog pogona, u kojem će ubrzo biti proizvedeno čak 27.000 primjeraka Alfa Romea Giulietta Spider, prvog modela rađenog u velikoj seriji u Pininfarininim pogonima.

Battista ‘Pinin’ Farina je kontrolu nad tvrtkom prepustio sinu Sergiju, koji će tvrtku voditi četrdesetak godina.

Prekrasni 456GT vratio je slavu Ferrarijevih automobila s motorom sprijeda, a često ga i danas smatraju za najuspjeliji moderni model iz Maranella

Sergio Pininfarina, koji je preminuo 3. srpnja 2012, bio je čovjek širokog polja interesa, dugogodišnji zastupnik u euro-parlamentu, istovremeno u upravnom odboru tako raznorodnih organizacija kao što su europska Organizacija za monetarnu uniju i Ferrari.

Pored toga, Pininfarina je bio čovjek nepogrešivog osjećaja za stil, kako u privatnom životu, tako i u automobilskom dizajnu. Uostalom, kako takvo što odreći čovjeku koji je više od četrdeset godina imao zamalo pa monopol nad dizajnom najpoželjnijih automobila na svijetu – Ferrarija.

Nikada sa sigurnošću nećemo znati koliko je zapravo bio Sergiov udio u stvarnim dizajnima koje potpisuje tvrtka Pininfarina – glavni su se dizajneri nerijetko mijenjali – no stilska su koherencija i logičan razvojni put dizajna tvrtke tako očigledni da je pretpostaviti kako je majstor Sergio svih ovih godina, barem kao supervizor, ipak presudno utjecao na vizualni identitet automobila koje je potpisivao.

A tih je bilo sijaset. Uključujući koncepte, Pininfarina je samo za Ferrari producirao više od stotinu i pedeset različitih modela! Kao svoje favorite Sergio je navodio 456 GT, legendarne 250 GT SWB i Lusso, te eksperimentalni Dino predstavljen na pariškom salonu 1965.

Manje je brojan, ali iznimno impozantan meštrov opus za Peugeot, u kojem se posebice ističu nenadmašni 205, model koji je odredio današnje opće smjernice dizajna kompaktnih automobila, te prekrasni 406 Coupe.

No kada je Peugeot počeo dizajn novih modela tražiti interno, kola su krenula nizbrdo, a stanje se dodatno pogoršalo kada je 2008. poginuo Sergiov sin Andrea, koji je preuzeo upravljanje tvrtkom. Sergio Pininfarina umro je na današnji dan prije osam godina.

Tvrtka je danas dužna stotinjak milijuna dolara i daljnja je sudbina vrlo neizvjesna. Očekuje se da bi je mogle preuzeti banke koje su najveći vjerovnici, no nitko ne zna što će biti nakon toga.

Izgledan je scenarij da će pogone u kojima se sklapaju neki modeli Ferrarija i Maseratija te firme i otkupiti, dok će dizajnerski dio, ako ga ne ugase, također biti na prodaju.

Peugeot 205 možda je i najklasičniji dizajn za francusku tvrtku
Mnogi su, kao Steve McQueen, držali Ferrari Lusso najljepšim Propetim konjićem
Rondine je trebao pokazati kako Talijani zamišljaju Chevrolet Corvette
Legendarni Alfa Romeo Giulietta Spider još viđamo i na našim skupovima oldtimera

 

Ferrari 250GT u prekrasnoj kabrioletskoj inačici vrijedi oko milijun eura, malo spram ‘rodbine’
Lancia Gamma bila je tek dijelom uspio eksperiment kuće s formom aerodinamične berline
Odnedavno možemo uživati u jednom dobro obnovljenom primjerku modela Fiata130 Coupe i kod nas
Peugeot 406 Coupe već se danas smatra jednim od velikih klasika suvremenog dizajna


Komentari

loading...