PRVI MALIŠAN IZ INGOLSTADTA

Audi 50 (1974.): prethodnik modela A2 i A1, blizanac prvog Volkswagen Pola

Audi 50, hatchback s prednjim pogonom i troja vrata, dugačak 349 cm, u verziji LS pokretao se 4-cilindrašem s 1093 KS i 50 KS iz Golfa I, a opremljeniji GL s višim stupnjem kompresije razvijao je 60 KS. Prvi Volkswagen Polo iz ožujka 1975. bio je samo Audi 50 s drugom značkom, s manje opreme, bazni s 895 ccm i 40 KS

Autor: Željko Marušić

Bila je to povijesna godina, u svibnju 1974. počela je proizvodnja modela Volkswagen Golf I, prvog Volkswagena s prednjim pogonom i poprečno postavljenim motorom. Prvi Volkswagen s prednjim pogonom bio je Volkswagen K70, ali to je bio samo NSU K70 s logom Volkswagen. Preokret u koncepciji Volkswagena počeo je 21. kolovoza 1969., kad je tvrtka iz Wolfsburga kupila NSU, koji je bankrotirao zbog problema s wankel motorom i enormnih gubitaka genijalnog, ali rastrošnog i nepouzdanog modela NSU Ro 80, ‘Europskog automobila 1968. godine’.

Volkswagen strateški NSU udružuje s Audijem i nastaje divizija Audi NSU Auto Union AG. K70 je bio prvi posao na krilima NSU-ove tehnologije (problem mu je bio velik otpor zraka i stoga visoka potrošnja). Drugi je bio Audi 80, limuzina srednje klase, uveden u lipnju 1972., “Europski automobil 1973. godine”, iz kojeg je u svibnju 1973. izveden prvi Volkswagen Passat, fastback s troja ili petora vrata (naknadno je stigao karavan Variant). Volkswagen Golf I bio je treći projekt koji koristi koncept nesuđenog modela NSU K 50, nerealiziranog nasljednika slavne male limuzine s motorom straga – NSU Prinz.

Prednji pogon s poprečno postavljenim motorom i NSU-ov specijalitet – razvodnik paljenja u produžetku bregastog vratila pojednostavnili su i pojeftinili proizvodnju te smanjili mehaničke gubitke (time poboljšali performanse i smanjili potrošnju goriva). Ta je koncepcija moguća kod poprečno ugrađenog motora (kod NSU Prinza straga), a Volkswagen Golfa I sprijeda. Potom je koristila Lancia, doradom motora modela Fiat 128 i Ritmo. U Wolfsburgu je počela jedna od najuspješnijih priča u povijesti automobila (dosad proizvedeno blizu 40 milijuna primjeraka modela Volkswagen Golf). Četiri mjeseca nakon što je stigao Volkswagen Golf I, u rujnu 1974. počela se proizvoditi njegova za klasu manja i malo luksuznija izvedenica – Audi 50 LS.

Hatchback niže klase, razvijen kao Typ 86, koji je vješto iskoristio prednju masku većeg brata, tada hit-modela Audi 80. Na tržište je stigao krajem listopada 1974. Da se vratimo u tadašnje proporcije, Volkswagen Golf bio je dimenzija 3705 x 1610 x 1390 mm i masu 750 kg. Audi 50 bio je dugačak 3490, širok 1560 i visok 1344 mm. Međuosni je razmak mjerio 2335 mm, a osnovni model, Audi 50 LS, imao je masu 685 kg. Funkcionalnost je povećavao prtljažnik s velikim trećim vratima, koji se, preklapanjem stražnje klupe, s osnovnih 190 litara povećavao na čak 700 l.

Poprečno ugrađeni 4-cilindarski benzinac EA 111 s bregastim vratilom u glavi pokretanim remenom (tada napredno), koji je iz obujma 1093 ccm razvijao 50 KS pri 5800/min, uz najveći okretni moment od 75,5 Nm pri 3500/min, s ručnim 4-stupanjskim mjenjačem omogućavao je ubrzanje do stotke za 15,4 sekundi i najveću brzinu od 142 km/h (Golf I: 16,8 s, 140 km/h). Za to doba temperamentno. Trošio je 7,3 l/100 km (tada razmjerno štedljivo) i stajao 8400 DEM, ekvivalent današnjih 12.000 eura.

U ponudi su bila samo dva modela. Audi 50 GL je s malo bogatijom opremom imao isti motor kompresijskog omjera povećanog s 8:1 na 9,3:1. To mu je snagu povećalo na 60 KS pri 6000/min, a okretni moment na 83,4 Nm pri 3500/min. Stotku je hvatao za 13,5 sekundi te postizao 152 km/h. stajao je 8900 DEM, preračunato 12.700 eura. Do kraja 1974. prodano ih je 22.147, a 1975. rekordnih 84.343. Audi 50 je bio stabilan i okretan, a diskovima sprijeda i bubnjevima straga dobro je kočio (za tadašnje pojmove).

U kolovozu 1976. stiže opremljeniji Audi 50 GLS, koji u kolovozu 1977. dobiva 1272 cm, povećanjem provrta motora sa 69,5 na 75 mm, uz zadržavanje hoda od 72 mm. Razvijao je istih 60 KS, ali pri 5600/min, a okretni moment je povećao na 93 Nm. Do lipnja 1978. Audi 50 je proizveden u ukupno 180.828 primjeraka.

Najzanimljiviji dio priče počinje 10 . rujna 1974., kad je Volkswagen objavio dolazak novog modela niže klase – Polo. Tada se još nije znalo da će biti 100-postotna kopija modela Audi 50. A 13. ožujka 1975., na salonu u Ženevi, predstavljen je Volkswagen Polo, kao LS i GLS, potpuno jednak modelu iz Ingolstadta. Na tržištu se najprije pojavio osnovni, ogoljeni model Volkswagen Polo, odnosno Volkswagen Polo L.

Polo je dobio isti, ali umanjeni motor od 895 cm, koji je, uz zadržani provrt od 69,5 mm, smanjio hod sa 72 na 59 mm. Snagom od 40 KS omogućavao je ubrzanje do stotke za 20,5 sekundi i najveću brzinu od 132 km/h. Bilo je to tada sasvim pristojno, pogotovo što je u trećem stupnju do 90 km/h, bez forsiranja, dobro i ubrzavao.

Sprijeda je imao bubanj kočnice, a umjesto radijalnih guma 135 SR 13 – dijagonalne. Skromnije opremljen  u baznoj verziji nije imao kromirane lajsne na karoseriji, a osnovni motor nije imao automatski, nego ručni čok – dodatnu zaklopku u rasplinjaču, koja je omogućavala rad s bogatijom smjesom, potrebnom pri nižim temperaturama. Mnogi su to čak više voljeli, jer je motor manje trošio dok se ne zagrije (ručni se čok mogao prije isključiti).

Volkswagen Polo I je započeo treću uspješnu priču Volkswagena novijeg doba (1973.: Passat, 1974.: Golf, 1975.: Polo). Do lipnja 1981. Volkswagen Polo I je prodan u ukupno 920.000 primjeraka. Dakle, Typ 86, prvi hit model koncerna Volkswagen (Audi 50 i Volkswagen Polo), od listopada 1974. do lipnja 1981. prodan je u više od 1,1 milijun primjeraka.

Nakon što je u lipnju 1978. Audi 50 zaključio karijeru, u Ingolstadtu su, u nižoj klasi, napravili pauzu do studenoga 1999. Tada je stigao aluminijski Audi A2. Proizvodio se do kolovoza 2005., kad u Ingolstadtu ponovno rade pauzu u nižoj klasi. Model treće generacije, Audi A1, luksuzna verzija modela Volkswagen Polo pete generacije, predstavljen je u ožujku 2010. na salonu u Ženevi.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj