45. OBLJETNICA

Renault RS01, prvi bolid s turbopunjačem, 16. srpnja 1977. debitirao u Formuli 1

Foto: Renault

VN Velike Britanije, 16. srpnja 1977.,  na stazi Silverstone, povijesna je i prvim nastupom u Formuli 1 tima Renault, a pamti se i po stravičnoj nesreći, koju je David Purley doživio na treningu

Zaglavila mu se papučica gasa te je punom brzinom udario u betonsku ogradu. Izračunato je da je zaustavni put od 173 km/h do nule bio samo 66 cm. Oporavak od mnogostrukih prijeloma nogu, zdjelice i rebara trajat će nekoliko godina, no ta ga je nesreća zadugo uvrstila u Guinnessovu knjigu rekorda: preživio je inercijsku silu pri usporenju 180 g, najvećom koju je ikada dotad neko ljudsko biće dokazano uspjelo preživjeti.

U kvalifikacijama pojavila su se dva nova vozača, Andy Sutcliffe, koji neće ostaviti zamjetan trag u sportu, te Gilles Villeneuve, koji hoće. Kanađaninov nastup isprva je izazivao salve smijeha, izvrtio se na doslovce svakom zavoju staze, no kada je došlo vrijeme za kvalifikacije, nije bilo više izlijetanja ni grešaka, a Villeneuve je bio iznenađujuće brz, deveti, brži od Massa u novijem bolidu McLaren.

On sam nije razumio smijeh i čuđenje – prvi je puta sjeo u bolid Formule 1, na novoj, nepoznatoj stazi, te je morao pronaći gdje su granice, kako bi im poslije mogao prići čim bliže. U samoj je utrci odvezao peti najbrži krug, no zbog kvara je izgubio dva kruga, te je klasificiran kao 11.

Nitko se nije smijao, naprotiv, britanski mediji su ga odmah proglasili prvakom u dolasku. No McLaren mu nije dao drugu priliku, jer im je favorit bio Patrick Tambay, koji je u Silverstoneu prvi puta prošao kvalifikacije (u timu Ensign, samo mjesto iza Villeneuvea, velikog suparnika iz Formule Atlantic) i nastupio u utrci.

Priliku je ugrabio Enzo Ferrari, kojeg je Gilles Villeneuve, nastupom u testiranju podsjetio na role koje je imao Tazio Nuvolari, te Kanađanin do kraja života više neće nastupati ni za koga drugog. No povijesno najznačajniji debi u Silverstoneu ipak je bilo prvo pojavljivanje Renaulta.

Jean-Pierre Jabouille kvalificirao je Renault RS01, prvi bolid Formule 1 s turbopunjačem, na 21. mjesto i odustao u 16. krugu, upravo zbog kvara turbopunjača. Turbopunjači su već bili dobro poznati u utrkama sportskih automobila, nekolicina proizvođača koristila ih je i na cestovnim modelima, no u Formuli 1, usprkos nizu eksperimenata na zatvorenim testiranjima, još nitko nije pokušao uvesti.

Česti kvarovi donijet će za Renault podrugljiv naziv Žuti čajnik, no ubrzo se vidjelo da je pobjednička brzina prisutna. Turbo era Formule 1 upravo je počela. Ah da, utrku je dobio James Hunt u timu McLaren

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo