DOBRO JE ZNATI

Servis podvozja smanjuje trošenje guma i povećava sigurnost

Gume se neravnomjerno troše zbog lošeg podvozja i pogrešne geometrije kotača, lupanje ukazuje na zračnost u amortizerima i sponama, a kvalitetni kuglasti zglobovi, temelj sigurnosti

Mnogi vozači zanemaruju stanje ovjesa, iako time pogoršavaju sigurnost i udobnost vozila te ubrzano troše gume. Ovjes kotača na vozilu predstavlja skup različitih elemenata kojima je osnovna zadaća da prenesu silu kotača na karoseriju te osiguraju sigurno upravljanje vozilom uz maksimalnu moguću udobnost. Za ispravno funkcioniranje sklopa zadužen je niz elemenata koji moraju biti ispravni i dobro usklađeni.

Vožnja po neravnoj cesti, punoj rupa nije dobra za vitalne dijelove podvozja. Udarci s ceste se preko guma prenose na naplatke, potom na ležajeve kotača, glavčinu, kuglaste zglobove, ramena, opruge, amortizere, gumene oslonce. Svakim udarom povećava se dinamičko opterećenje, koje s vremenom može dovesti do većeg ili manjeg oštećenja. Najugroženiji su kuglasti zglobovi, ležajevi, amortizeri i gumeni oslonci, a istodobno se remeti geometrija ovjesa.

Udarci se pojačavaju sa smanjenjem presjeka gume te zbog toga nije preporučljivo doplaćivati 17 i 18-colne naplatke, s gumama presjeka 50, 40 i niže (radi se o visini boka u postotku širine). No, na lošim cestama ugrožene su i gume te može doći do njihovog većeg ili manjeg oštećenja. Da nešto nije u re primjećujemo nastanak neuobičajenih zvukova (lupkanje) pri prelasku neravnina, odnosno zanošenje vozila.

– Kad uočimo ovakve pojave, obvezno treba posjetiti servisera kako bi kvar uklonio, jer će se u protivnome šteta i broj dijelova koje treba zamijeniti povećavati. Stoga 20.000 km ili jednom godišnje preporučljivo provjeriti stanje ovjesa. Ispravni ovjes znači sigurnu i udobnu vožnju uz najmanje troškove!

Problem su i ‘ležeći policajci?, posebice oni izvedeni kao gumeni blokovi koji su na našim gradskim cestama, nažalost, najbrojniji. Oni učinkovito povećavaju sigurnost, ali kod bržeg nailaska oštećuju podvozje. To se odnosi i na penjanje na rubnjak, koje se, zbog parkiranja često ne može izbjeći. Za ovjes su loše i granitne kocke, koje se, srećom, koriste sve manje.

Najbolje je izbjegavati vožnju takvim prometnicama i voziti sa što manjim opterećenjem. No to nije moguće uvijek izbjeći te je najbolji lijek polagana, umjerena vožnja. Važno: kočiti treba prije nailaska na rupu ili neravninu, a kad dođemo do njih, kočnicu treba popustiti. Dakle, nužno je provjeriti i po potrebi izmijeniti ležajeve, kuglaste zglobove, gumene oslonce, amortizere (mogu se i obnoviti), vodeći računa da se sve radi u paru, na lijevoj i desnoj strani zajedno.

Važno je provjeriti stanje amortizera (o tome ćemo još pisati), no mnogi zanemaruju stanje kuglastih zglobova (kugli), koje spajaju vilice ili spone s kotačem te omogućavaju potrebnu kinematiku ovjesa. Pojava zračnosti na unutrašnjem sfernom dijelu dovodi do slobodnog hoda koji se manifestira kao lupkanje, ponekad i vrlo glasno.

Nakon dužeg vremena primijeti se i neravnomjerna istrošenost pneumatika, koja je nastala zbog neispravnog položaja kotača uslijed zračnosti u nosećim elementima. Cijena samih dijelova u slučaju kugli i krajnika nije previsoka, pa je nerijetko trošak rada veća stavka. Kvalitetniji dijelovi neznatno povećavaju ukupni trošak, ali se višestruko isplate zbog povećane trajnosti.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj