Baterijsko paljenje generiralo je visoki napon za preskakanje iskre na svjećicama pri kraju drugog takta te osiguravalo rad benzinskog (otto) motora. Jednostavan premda ne baš precizan i pouzdan sustav lako se i jeftino održavao. Zamijenilo ga je beskontaktno elektroničko paljenje, koje je učinkovitije i pouzdanije, ali ako se pokvari, ne može se popraviti ‘u fušu’…
Foto: kfztech.de
Za razliku od dizelaša, kod kojeg se gorivo samo pali ubrizgavanjem u visokostlačeni užareni zrak (700 – 900°C), benzinskom (otto) motoru za paljenje na kraju drugog takta treba 0,2 – 0,5 mJ (milidžula) energije po ciklusu i cilindru. Ostvaruje se preskakanjem iskre među elektrodama svjećica, raspona 0,4 – 0,8 mm. Za to je potreban napon (razlika potencijala) 15.000 – 20.000 V i tu nastaje problem, riješen klasičnim sustavom o kojem je riječ.
Automobilska instalacija raspolaže istosmjernim naponom od 12 V (stariji 6 V), a takav se ne može transformirati. Stoga je uveden mehanički pulsirajući strujni prekidač (‘platinska dugmad’ – sloj platine povećava otpornost na iskrenje), koji razlama struju na intervale 12 i 0 V. Ugrađivao se u razvodnik paljenja. Nagli porast napona pri spajanju stvara promjenjivo magnetno polje i indukciju kojom napon trenutno poraste (‘pik’) na 60 V. Tako nastaje ‘učinkovita, umjetna’ izmjenična struja.
Kako bi se pojačali efekti za naknadnu transformaciju i umanjilo štetno iskrenje, ugrađen je kondenzator. Česta greška u servisiranju (‘štednja’) je izmjena platina bez izmjene kondenzatora, što im skraćuje vijek. To je sve niskonaponski krug, a dobivena izmjenična struja koju indukcijski svitak (bobina) transformira u visokonaponsku 25 – 30 kV. Napon je viši od potrebnog, radi prijenosnih gubitaka u mehaničkom razvodniku paljenja i priključcima kabela, kojima se razvodi na svjećice.
Mehanička sklopka za prekidanje istosmjerne struje, u svrhu njenog pretvaranja u izmjeničnu (kod invertera se to obavlja elektroničkim prekidačem) podešavala se kalibrirajućim listićima (zvali smo ih ‘špijunima’) i odvijačem. Platinsku dugmad razdvaja bregasto vratilo razvodnika paljenja, a spaja lisnata opruga. Zazor se podešava kad je bakelitni klizač na vrhu brijega, trakom kalibrirane širine (0,3 – 0,5 mm) te fiksira vijkom. Kut pretpaljenja podešavaju centrifugalni i vakuumski regulatori.
Mehanički prekidač (platinska dugmad) spajanjem i razdvajanjem 12-voltne istosmjerne struje stvara izmjeničnu, kojeg bobina transformira na 25-30.000 V. Kontaktno mehaničko paljenje zamijenjeno je elektroničkim beskontaktnim s davačem impulsa, poluvodičima… Za podešavanje je bio dovoljan klasičan alat, bez skupe opreme za dijagnosticiranje.
PREDNOSTI
+ Lako i u fušu: bila su to za mnoge ‘zlatna vremena’, jer se svaki benzinski motor (dizelaši su tada ionako bili rijetkost) lako podešavao.
+ Nije bilo skupo: sklopovi (platinske dugmadi, kondenzator, rotor i razvodna kapa) bili su unificirani za niz modela, stoga i povoljne cijene.
+ Bez iznenađenja: na 20.000 km bilo je preporučljivo izmijeniti platine s kondenzatorom, na 50.000 razvodnu kapu i rotor. Nije bilo osjetljivog modula.
MANE
– Nevolje s vlagom: ako je razvodnik paljenja bio u prednjem dijelu vozila, lako je dolazio u kontakt s vlagom koja je prekidala visokonaponski krug.
– Štelanje na 10.000 km: trošenje bakelitnog klizača smanjivalo je zazor platinskih dugmadi, pa je bilo nužno često podešavanje, radi performansi i potrošnje goriva.
Bilo pa prošlo (1): Rasplinjač (karburator, fergazer), tekuće gorivo pretvara u plinovito…
Bilo pa prošlo (2): OHV: motke guraju viseće ventile, razvod popularan prije OHC-a
Bilo pa prošlo (3): Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču
Bilo pa prošlo (4): Brisači farova automobila (1970. – 1997.)
Bilo pa prošlo (5): Dinamo: električni generator koji je 1960-ih kapitulirao pred alternatorom
Bilo pa prošlo (6): Motor uzdužno straga, koncepcija koja je starije naučila voziti
Bilo pa prošlo (7): V4 motor, kompaktan paket za (najčešće) uzdužnu ugradnju
Bilo pa prošlo (8): Zračno hlađenje automobilskog motora
Bilo pa prošlo (9): Kruti ovjes (most) straga: ‘out’ u limuzini, ‘in’ u kamionu
Bilo pa prošlo (10): Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vremena…
Bilo pa prošlo (11): Dijagonalne gume, super na blatu, loše na asfaltu…
Bilo pa prošlo (12): Usisni dizelski motori, zlatna vremena bez turbopunjača
Bilo pa prošlo (13): Paljenje motora ‘kurblom’, trebala je muška snaga i oprez
Bilo pa prošlo (14): 6-voltna električna instalacija imala je olovne baterije s tri ćelije
Bilo pa prošlo (15): Odvojena noseća šasija automobila, nekad za sve, danas u terencima i kamionima…
Bilo pa prošlo (19): Koljenasto vratilo (radilica) s tri temeljna ležaja