NA DANAŠNJI DAN

Porsche 8. srpnja 1962. na VN Francuske jedini put pobijedio u Formuli 1

Za volanom bolida Porsche 804 GP, koji je 8-cilindarskim bokserskim motorom obujma 1494 ccm i snage 185 KS pri 9400/min mogao potegnuti više od 270 km/h, bio je Dan Gurnay 

Kad je 1961. došlo do velike promjene pravila u Formuli 1, pojavili su se neki novi ljudi i bolidi. Uvođenjem motora 1.5 u Svjetsko se prvenstvo po prvi puta odlučuje uključiti i Porsche, priključuju im se Šveđanin Joakim Bonnier i Amerikanac Dan Gurnay

Daniel Sexton ‘Dan’ Gurney (1922. – 2018.) osvaja sjajno treće mjesto u prvenstvu, ponajviše što se te godine i moglo kraj dominantnih Ferrarija, a na pobjedu čeka do VN Francuske sljedeće godine, kada je u bolidu Porsche 804 GP već bio novi 8-cilindarski bokser motor 1.5, Type 753.

Sezona 1962. protekla je u velikoj dominaciji britanskih bolida, pa je i do ove pobjede Gurney došao zahvaljujući problemima u koje su redom upadali Graham Hill, Jim Clark, Bruce McLaren, John Surtees i Jack Brabham. Momčad Ferrari se pak, zbog problema sa štrajkovima u Italiji, nije ni pojavio u Rouenu…

Pokretao se 8-cilindarskim bokserskim motorom obujma 1494 ccm, kratkohodne izvedbe (66,0 x 54,6 mm). Imao je dvodijelno magnezijsko kućište, aluminijske cilindre presvučene špricanom molibdensko/čeličnom oblogom (Ferral), klipnjače su bile titanske, a radilica je bila uležištena u devet ležajeva.

Svaki je cilindar imao posebnu aluminijsku glavu s dva ventila po cilindru, koja su se pokretala s po dva bregasta vratila na svakom cilindarskom bloku, ukupno četiri (2xDOHC). Glave su bile učvršćene jednodijelnim zajedničkim lijevanim poklopcima razvodnog mehanizma na svakom bloku.

Bregasta vratila, na svakom bloku međusobno povezana zupčanicima, pokretala su se ‘kraljevskim vratilima’. Svaki je cilindar imao dvije svjećice, a visokonaponski je krug bio s četiri bobine i dva razvodnika paljenja. Svaki se cilindar napajao preko dva dvogrla rasplinjača Weber po svakom cilindarskom bloku (ukupno četiri).

Podmazivao se sustavom sa suhim koritom. Smješten uzdužno ispred stražnjih kotača (dakle središnje) snagu je na stražnje kotače usmjeravao 6-stupanjskim mjenjačem i samoblokirajućim mjenjačem ZF usmjeravao na stražnje kotače. Razvijao je 185 KS pri 9400/min, što je omogućavalo brzinu veću od 270 km/h.

Bila je to jedina pobjeda momčadi Porschea u Svjetskom prvenstvu Formule 1. Još jednu pobjedu za Veliku nagradu Gurneya i Porsche postići će 1962. na stazi Solitude, pokraj Stuttgarta, prema kojoj je, neki tvrde, čak i Nordschleife dječja igra. Ta se utrka nije bodovala za Svjetsko prvenstvo Formule 1.

Porsche se zbog golemih troškova odlučuje povući iz Formule 1. Mnogo godina kasnije vratit će se u Formulu 1, ali samo kao dobavljač motora. Zanimljivo, sljedeću pobjedu neke njemačke momčadi osvojit će 2008. nesretni Robert Kubica i BMW Sauber.

Gurney će pak prijeći u momčad Brabham i ostvariti njenu prvu prvenstvenu pobjedu, pa otići odande točno prije no što će postati dominantna i osvojiti dva prvenstva.

Gurney će s vlastitom momčadi Eagle također doći do pobjede, postižući tako nevjerojatan rekord donošenja prvih pobjeda čak trima momčadima, a potom se povući iz preskupih europskih natjecanja i s momčadi AAR posvetiti osvajanju svih tipova američkih utrka.

 

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj