Počinje dugo razdoblje vremenskih uvjeta kad će biciklističke staze, zbog kojih je nova gradska vlast u Zagrebu za trećinu smanjila dragocjeni kolnički profil na Prilazu Gjure Deželića, zjapiti prazne, a povećat će se gužve u automobilskom prometu
Autor: Željko Marušić
Foto: Autoportal.hr
Jutrošnje velike prometne gužve u zagrebačkom Prilazu Gjure Deželića, jednoj od najvažnijih gradskih prometnica zapadnog dijela Zagreba sa središnjim i istočnim dijelom (sjevernoj poveznici na Zeleni val) pokazale su koliko je novo prometno rješenje, kojim je nova gradska vlast željela pokazati svoje opredjeljenje prema ekološkim tranzicijama u gradskom prometu, bilo nepromišljeno, nepripremljeno i neodgovorno. Dakle dobiva se 100, a gubi 300.
La commedia è finita! (tal Komediji je kraj!) – počelo je dugo razdoblje, koje će trajati najmanje do kraja travnja tijekom kojih će biciklističke staze, zbog kojih je Tomaševićeva ekipa “otela” jednu dragocjenu voznu traku zjapiti prazne. Izgradnja biciklističkih staza? Wow! Nije bitno po koju cijenu i kakve su posljedice.
Kakvo je to rasipanje postojećih resursa i nesustavno dakle i nestručno prometno rješenje, gdje se ne analiziraju svi utjecajni čimbenici i kontra efekti. Pritom su prometni “stručnjaci”, koji su osmislili ovo preuređenje, zaboravili, ili nisu ni znali, da smanjenje aktivnog prometnog presjeka za trećinu, protočnost smanjuje i za više od 50 posto! A ako se analizira tijekom cijele godine, tada je temeljna negativnost ovog prometnog “rješenja” u činjenici da je trajno, dakle u 100 posto vremena, na važnoj gradskoj poveznici, sa zapada prema istoku, kompromitirana protočnost vozila, što povećava zagađenja (!), buku i smanjuje sigurnost (vozači kašnjenja u neprirodnoj gužvi kasnije nadoknađuju bržom vožnjom), stvara gospodarsku štetu zbog izgubljenih radnih sati te može kritično ugroziti zdravlje građana, zbog blokiranja kola Hitne pomoći, zbog biciklističke staze, koja će se, na godišnjoj razini, koristiti tek oko 15 posto.
Slično su napravili zatvaranjem dijela Vlaške ulice za vozila i pretvaranje u pješačku zonu (to je isto demagoško i populističko “pucanje u koljeno”, u prometnom smislu, jer se time povećavaju gužve u Palmotićevoj ulici i smanjuje protočnost na najvažnijoj prometnoj poveznici sjever-jug: Ksaverska cesta – Medvešćak – Ribnjak.
Trebamo konačno shvatiti da se ne smiju raditi prometna rješenja koja u jednom segmentu dobivaju, a u drugom, još važnijem uzimaju, nego treba stvarati nove prometne vrijednosti, kroz četiri paralelna skupa mjera:
- Izgradnja novih prometnih poveznica, prvenstveno mostova Jarun i Bundek, denivelacija kritičnih prometnih raskrižja i početak izgradnje Sjeverne obilaznice.
- Unapređenje javnog gradskog prometa, boljom integracijom željezničkog i cestovnog prometa, izgradnjom parkirališta na rubnim zonama i uvođenje jedinstvene karte za parkiranje i gradski prijevoz, a dugoročno izgradnja metroa.
- Poticanje rada od kuće ciljano za osobe koje prometuju na posao kritičnim dionicama te razdvajanje vremena jutarnjeg početka rada u gradu (gradske bi službe mogle počinjati raditi u 9:30)
- Poticanje korištenja električnih romobila, koji bitno mogu smanjiti vršne automobilske gužve, a za njihovo korištenje nije nužno izgrađivati biciklističke staze, dok se ne steknu sustavni uvjeti.
Uz to, predlažem mjeru, koju sam već nekoliko puta iznosio u javnost:
Ukidanje prireza za osobe koje nemaju automobil u obitelji.
Time bismo građanima koji ne opterećuju potkapacitiranu gradsku cestovnu infrastrukturu priznali doprinos i nagradili ih te bi mnoge, u uvjetima sve skupljeg goriva i održavanja vozila motivirali da se riješe automobila i prebace na druge vidove prometa u gradu – korištenje javnog gradskog prometa, električnih dvokotača, internetskih taksi platformi te platformi za “dijeljenje” vozila, pješačenje…