Mala izvjesnost kažnjavanja za prometne prekršaje generator je pogibeljnih situacija i tragičnih nesreća, nažalost ne jedini. Može se bezglavo juriti, brzinu ne prilagoditi uvjetima, ne držati razmak od vozila ispred bez imalo straha od kažnjavanja.
Hrvatska je eldorado za prekršitelje prometnih propisa, a takvi, čim pređu u Sloveniju skidaju nogu s gasa. Zašto? Znaju da, sasvim izvjesno, mogu biti kažnjeni. Nažalost, tome doprinose i velike i opasne nelogičnosti u našem prometnom sustavu.
Tragična nesreća u Vinkovcima, obrazac po kojem se gine na našim cestama: Brz i nesiguran automobil, “lijes na kotačima”, kakav država potiče povoljnim davanjima, povratak s noćnog provoda vikendom, mladi vozač jurnjavom želi impresionirati djevojku, skliska cesta, kamera nema, policije nigdje… BUM
Autor: Željko Marušić
Nesreća u kojoj je jučer u 4 ujutro u Vinkovcima, po vlažnom i skliskom kolniku, 27-godišnjak obijesno jureći BMW-om Serije 3 Coupe (2006. – 2010.), pri brzini od najmanje 150 km/h, izgubio upravljačku kontrolu te je automobil, efektom preupravljivosti (oversteer) izgubio dinamičku stabilnost, ušao u “smrtonosnu piruetu” i bočno se silovito zabio u stablo, pričem je poginuo te usmrtio i 20-godišnju suvozačicu, koju je očito, sumanutom jurnjavom, želio impresionirati, ignorirajući i uvjete na cesti i prometne propise, dobro znajući da na putanji do odredišta nema ni kamera, niti policije, školski je primjer koji pokazuje zašto je Hrvatska, po sigurnosti cestovnog prometa, među najgorim zemljama Europske unije (na 24. od 27 mjesta). Gore je stanje jedino u Rumunjskoj, Bugarskoj i Latviji.
Sreća je u nesreći što se sumanuto jureći stari BMW, čiji je vozač teško prekršio brzinsko ograničenje u naselju (članak 53. st. 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama), brzinu nije prilagodio uvjetima (članak 51., stavak 1) te vozio obijesno, brzinom koja prelazi 50 km/h dopuštenu u naseljenom mjestu (čl. 226 Kaznenog zakona), vozeći u stanju koje još treba provjeriti (!), umjesto u stablo uz cestu nije zabio u obiteljski automobil iz suprotnog smjera. Tragedija bi bila još veća!
U proteklih deset godina bilo je barem 50 tragičnih prometnih nesreća po takvom principu. Sve je toliko poznato i predvidivo da bi putokaz za mjere mogli biti komentari čitatelja ispod članaka u najčitanijim medijima (prilog):
“Ova tragedija se desila jednu ulicu od moje, stradala djevojka je moja susjeda nažalost… kruži priča da je vozio nekih 200 km/h… ograničenje brzine je 50 km/h. “
“BMW, kiša, puno konja, pameti nigdje. Tko kupuje takve aute trebao bi na tečaj o kontroli mozga. Na takvom stroju se gume mijenjaju svakih 20.000 km, a ove su bile vjerojatno još dobre.”
“Da policija stane 200 m od noćnih i automat klubova, sala za vjenčanje i sličnih objekata i testirala vozače na alkohol i drogu, bilo bi ovoga puno manje. Ali stručnjak B. se bavi virusima.”
Umjesto jalovog Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa, temeljenog na političkim i populističkim principima, rasplinjenog na mnoštvo malo utjecajnih čimbenika, nauštrb najvažnijih, bilo bi dovoljno opetovano analizirati ovu nesreću i po njoj definirati nužne mjere. O tome sam, na više načina javno govorio barem 100 puta, a sada je prilika ponovimo nužne mjere:
1. Sve opasne dionice cesta, raskrižja i autoceste premrežiti radarskim kamerama u svrhu evidentiranja prometnih prekršaja (prekoračenje i neprilagodba brzine, razmak, prolaske kroz crveno svjetlo, propuštanje pješaka, korištenje mobitela, vezanost sigurnosnim pojasom
2. Smanjiti trošarinu (PPMV) za nova vozila s pet zvjezdica za sigurnost po standardu Euro NCAP za 50 posto, a ako usto imaju i sustav autonomnog kočenja, za 100 posto.
3. Uvesti sigurnosni malus na osiguranje od autoodgovornosti, stupnjevito do 300 posto, na brze a nesigurne automobile, snažnije od 85 kW (116 KS), posebice sa samo stražnjim pogonom. Dakle, brzi stari BMW od 300 KS možete kupiti za 10.000 eura, zahvaljujući neodgovornoj državi, koja protivno prometnoj sigurnosti i ekologiji, temeljnim nacionalnim interesima, niskim davanjima potiče kupnju “lijesova na kotačima” (primjeri, niže, BMW-a iz tragične nesreće u Vinkovcima), ali godišnju policu osiguranja trebate platiti 10.000 kuna. Pa izvolite..
4. Intenzivirati policijske patrole kritičnim prometnom uvjetima, u noćima i jutrima vikenda, kad naša mladež odlazi i vraća se s provoda, a presretače s autocesta uvelike preraspodijeliti na opasne ceste.
5. Vratiti odredbu o ograničenju snage vozila kojim smiju upravljati vozači do navršene 24. godine, ali je odrediti na 70 kW (95 KS) te za mlade vozače uvesti “privremenu vozačku dozvolu”, s 3-godišnjim trajanjem.
Prva je mjera je važnija od svih ostalih zajedno, jer bi povećala izvjesnost kažnjavanja za prometne prekršaje. Da ima kamera na cestama i policije u kritičnim vremenima na kritičnim lokacijama, mladi vozač starog a brzog BMW-a ne bi tako bezglavo jurio Vinkovcima.
Na autocestama, odnosno četverotračnim brzim cestama, kao jutros na Slavonskoj aveniji kod križanja s Ivanja rekom, gdje je u sudaru jedna osoba poginula, poštovala bi se dopuštena brzina (najveća odnosno prilagođena) i sigurnosni razmak te presretači praktički ne bi ni trebali (osim za ostale zadatke, poput sprječavanja kriminala)
Petu mjeru navodimo premda je vozač u Vinkovcima bio 27-godišnjak. Obrazac ponašanja je isti, a krajnje neodgovornog vozača u Vinkovcima, nažalost, nisu opametile godine.