Manjak hipoidnog ulja, istrošenje tarne spojke, pucanje korpe, defekt mehanizma za izmjene stupnjeva, oštećenje sinkrona i kandžaste spojke, često su posljedica gubitka, odnosno nemijenjanja ulja u mjenjaču…
Ručni mjenjač,uređaj za izmjenu stupnjeva prijenosa, omogućava postizanje potrebne vučne karakteristike automobila (ovisnost vučne sile o brzini u obliku hiperbole), koju ni benzinski (otto) ni dizelski (diesel) motori bez mjenjača ne mogu dati, za razliku od parnog stroja i elektromotora, koji stoga ne trebaju mjenjač.
Solidne je i robusne izvedbe, prilagođen za velika opterećenja, kako ne bi došlo do oštećenja i uništenja pogreškama u šaltanju (rade ih početnici i oni koji šaltaju sportski). Podmazuje se viskoznim (razmjerno gustim) hipoidnim uljem (gradacija viskoznosti 80W-90), koje treba mijenjati nakon 50.000 km, 80.000 km, najkasnije 100.000 km (ovisno o preporuci proizvođača).
Kod nekih automobila to više nije ni predviđeno. Problem je što mnogi to ne poštuju, a veći problem od gubitka viskoznosti je gubitak količine (curenje na brtvama). Ako se sve to zanemari (ne sanira curenje ulja, izmjenom brtvi…), ugroženi su pouzdanost i trajnost mjenjača. Pet je mogućih uzroka kvara:
NEDOSTATAK HIPOIDNOG ULJA
Ako u mjenjaču nema dovoljno hipoidnog ulja (najčešće gradacije 80W 90), prsteni za sinkronizaciju ne mogu pravilno raditi, jer se ne ostvaruje se hidrodinamički efekt kojim se izjednačavaju brzine u konusnom tarnom spoju.
A nedostatak hipoidnog ulja može dovesti do ubrzanog trošenja ležajeva i zupčaničkog mehanizma mjenjača. Zbog toga je preporučljivo na svakom servisu provjeriti razinu. Ako ulja nedostaje, treba provjeriti gdje curi, pa izmijeniti brtvu, odnosno semering koji propušta, potom i ulje.
ISTROŠENJE TARNE SPOJKE
Dotrajavanje (habanje) lamele utjecajem trenja i povišene temperature najčešći je uzrok kvara spojke, a posljedično otkaza mjenjača.
To je najčešće izazvano agresivnom vožnjom, naglim startanjem, predugim ‘držanjem na spojci’, primjerice na uzbrdici, kad je za to potrebno koristiti ručnu kočnicu, kretanje naprijed iz vožnje u rikverc, a da se prethodno kočnicom ne zaustavi automobil… Stoga se po trajnosti spojke prepoznaje koliko je tko dobar vozač.
PUCANJE KORPE SPOJKE
Ovaj problem često nastaje zbog zamora materijala uslijed mehaničko-toplinskog preopterećenja ili ekscentričnog/ukošenog položaja baze korpe. Ovo drugo najčešće je posljedica mehaničkog oštećenja – udara o ispupčenje podloge, kamen… ili greške u montaži.
Prethodna dva problema (istrošenje tarne spojke i pucanje korpe spojke) rješavaju se izmjenom servisnog seta – sklopa tarne spojke s lamelom, korpom i potisnim ležajem.
KVAR U MEHANIZMU ZA ŠALTANJE
Problem može biti u mehanizmu za izmjenu stupnjeva, koji ima metalne, odnosno teflonske polugice i spone (istrošenje). U blažem je slučaju moguće podešavanje, a u težem potrebno ih je izmijeniti.
KVAR U MJENJAČU
Problemi u mehanizmu mjenjača najčešće su pohabanost/oštećenje prstenova za sinkronizaciju (sinkrona), pohabanost ležajeva, iskrivljenje/oštećenje vratila, ponekad i kandžastih spojki. U većini je slučajeva više problema istodobno.
To se može provjeriti kad se odvoji mehanizam za šaltanje od mjenjača. Ako se stupnjevi potom mogu mijenjati, mehanizam mjenjača je ispravan. U protivnom radi se o velikom problemu u mjenjaču.
Ako je automobil normalno vožen, a nije ostao bez ulja, mjenjač rijetko strada te se problem najčešće rješava izmjenom sklopa tarne spojke s lamelom, korpom i potisnim ležajem (servisnog seta).
Pritom je preporučljivo, u težim slučajevima obvezno, tokarenjem poravnati bočnu tarnu plohu zamašnjaka. U protivnom nova će tarna spojka hvatati neravnomjerno (trzati) i imati znatno kraći vijek.