Čvrsta klasična noseća šasija, koja je dugo bila ‘zakon’, olakšava izgradnju različitih izvedbi na jednom postolju, zamijenjena ‘racionalnijom’ samonosećom konstrukcijom…
Prva gospodarska vozila, transporteri, kamioni i autobusi početkom 1900-ih izvedeni su iz visokoserijskih automobila. Gotovo odreda imali su motor uzdužno sprijeda i pogon straga, a sve je bilo uglavljeno u kruti i čvrsti noseći okvir (najčešće rešetkasti).
Od početka 1920-ih, do sredine 1950-ih, većina auta imala je jednaku koncepciju kao i gospodarska vozila, a izvedbu s nosećim okvirom zadržali su jedino terenci.
Dolaskom prvih SUV-ova, poput Toyote RAV4 iz 1994., situacija se i tu počela mijenjati. Visokoserijska vozila s pogonom 4×4 počela su dobivati samonoseću karoseriju, a ostali su Posljednji Mohikanci na odvojenoj masivnoj šasiji: Mercedes-Benz G, Mitsubishi Patrol, Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol…
Nazivamo ih ‘klasičnim terencima’, a uz njih su pickupovi (često se pogrešno piše pick-up), odnosno kamioneti. Čak su se i ‘najklasičniji’ terenci počeli osipati, jer je Mitsubishi Pajero, u trećoj generaciji iz 2006., primijenio ‘hibridnu’ koncepciju samonoseće karoserije i masivnog nosećeg okvira u podnici, iz jednog dijela.
Japanski stručnjaci pritom nisu izmislili ‘toplu vodu’, jer je 1961., na sličnoj koncepciji strukture, ali lake izvedbe i s prednjim pogonom, napravljen legendarni Renault 4. To mu je osiguralo značajke zbog kojih su ga prozvali Mali div.
Prvi automobil sa samonosećom karoserijom bila je Lancia Lambda iz 1922., a pioniri koncepcije koja se danas koristi, sa zatvorenom čeličnom samonosećom karoserijom, su Citroën Traction Avant (1934.) i Opel Olympia (1935.) Izumiranje automobilske krute šasije trebalo je pričekati još dva desetljeća. Auto Union 1000, DKW Junior i Wartburg 1000 koristili su koncepciju koju je DKW razvio krajem 1930-ih
Volkswagen je koristio krutu šasiju sa središnjom cijevi, na koju su pričvršćeni motor, mjenjač te kompletno podvozje s upravljačkim mehanizmom na kotačima, omogućava vožnju i bez karoserije. Uz pogonsku koncepciju ‘sve straga’ Volkswagen Buba je kao stvorena za izvedbe vozila tipa Buggy, kakva su 1970-ih doživjela veliku popularnost u SAD-u. Takvu su izvedbu koristili i modeli Tatra i Steyr-Puch.
Takva koncepcija povećava varijabilnost, jer se na kompletni pogonsko-vozni modul na kotačima suvremenih kamiona i autobusa može se postaviti bilo koja nadgradnja Citroën 2CV (Spaček) je 1948. uveo koncepciju koju su koristili i Citroën Ami 6, Ami 8 i Citroën Dyane. Ako je neka koncepcija u osobnim autima napuštena, znači da su mane veće i brojnije od prednosti.
Presudili su povećana masa, koja pogoršava performanse i povećava potrošnju, te skuplja proizvodnja. Prednost je u boljem podnošenju velikih opterećenja, pogotovo u teškim terenskim uvjetima.
DOBRO JE ZNATI
Klasična koncepcija s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga najbolje se kombinira s krutim nosećim okvirom – postoljem.
Masa je 10 do 20 posto veća ukupna masa u usporedbi sa samonosećom karoserijom posljedica je nedostatka prostornih nosećih elemenata.
Rešetkasta izvedba od šupljih profila omogućava najveću čvrstoću koncentriranu u podnici, korisnu kod visoko opterećenih vozila.
Sigurnost u sudaru nije lako optimizirati, jer je prednji dio noseće rešetke teže izvesti kao gužvajuću zonu koja ‘upija’ kinetičku energiju.
Korozija pojačano djeluje u spojnim mjestima (zonama), između noseće strukture i nadgradnje, gdje zaostaje vlaga te se nakuplja sol.
Bilo pa prošlo (1): Rasplinjač (karburator, fergazer), tekuće gorivo pretvara u plinovito…
Bilo pa prošlo (2): OHV: motke guraju viseće ventile, razvod popularan prije OHC-a
Bilo pa prošlo (3): Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču
Bilo pa prošlo (4): Brisači farova automobila (1970. – 1997.)
Bilo pa prošlo (5): Dinamo: električni generator koji je 1960-ih kapitulirao pred alternatorom
Bilo pa prošlo (6): Motor uzdužno straga, koncepcija koja je starije naučila voziti
Bilo pa prošlo (7): V4 motor, kompaktan paket za (najčešće) uzdužnu ugradnju
Bilo pa prošlo (8): Zračno hlađenje automobilskog motora
Bilo pa prošlo (9): Kruti ovjes (most) straga: ‘out’ u limuzini, ‘in’ u kamionu
Bilo pa prošlo (10): Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vremena…
Bilo pa prošlo (11): Dijagonalne gume, super na blatu, loše na asfaltu…
Bilo pa prošlo (12): Usisni dizelski motori, zlatna vremena bez turbopunjača
Bilo pa prošlo (13): Paljenje motora ‘kurblom’, trebala je muška snaga i oprez
Bilo pa prošlo (14): 6-voltna električna instalacija imala je olovne baterije s tri ćelije