Ferry Porsche je predvidio još 1989.: “Ako napravimo terenski model prema našim standardima kvalitete, a sprijeda ima Porscheov grb, ljudi će ga kupovati.” Cayenne je potvrdio ovu tezu…
Ferry je bio u pravu. Od 2002. Cayenne je oživio marku i doveo je do globalnog uspjeha.
“Cayenne je uvijek bio glavna atrakcija za našu marku – doveo je mnoge nove kupce i obožavatelje iz cijelog svijeta u Porsche u posljednjih 20 godina,” kaže Detlev von Platen, član Izvršnog odbora za prodaju i marketing. Porsche je sredinom 1990-ih morao donijeti neke važne odluke kako bi osigurao svoj dugoročni ekonomski uspjeh. Početkom desetljeća tvrtka se našla u jednoj od najznačajnijih gospodarskih kriza u svojoj povijesti: bila je u minusu i isporučila samo 23.060 automobila u financijskoj godini 1991./92. S Boxsterom, lansiranim 1996., Porsche se počeo izvlačiti iz svog pada. No, menadžmentu je brzo postalo jasno da legendarni 911 i novi model sa srednjim motorom sami po sebi neće moći odvesti tvrtku u sigurnu budućnost. Planovi za ‘treći Porsche’ počeli su se stvarati, iako u početku bez čvrste odluke o segmentu.
Na preporuku američke prodajne organizacije, tvrtka se odlučila za terensko vozilo umjesto transportera/MPV modela koji je također bio u razmatranju. Ova vrsta vozila bila je posebno u trendu u Sjevernoj Americi – najvećem Porscheovom tržištu u to vrijeme. Izvršni direktor Wendelin Wiedeking također se usmjerio na azijsko tržište u nastajanju. Ambicije su bile velike od samog početka: Porsche se nije zadovoljio samo izradom sportskog SUV-a u skladu s markom, već je nastojao biti izniman na svim terenima.
Projekt “Colorado”
Ovaj veliki pothvat u konačnici je riješen kao dio zajedničkog projekta s Volkswagenom, nazvanog ‘Colorado’, koji je službeno najavljen u lipnju 1998.: Porsche Cayenne i Volkswagen Touareg dijelit će istu platformu.
Unatoč identičnoj arhitekturi, svaki proizvođač u početku je koristio vlastite motore i razvio vlastite postavke šasije. Porsche je bio odgovoran za razvoj zajedničke platforme na svojoj prvotno tajnoj lokaciji u Hemmingenu, dok je Volkswagen doprinio svojom stručnošću u proizvodnji za velike količine.
1999. Zuffenhausen je odlučio proizvoditi automobil na svom domaćem tržištu, a ne u inozemstvu, te je izgradio novi proizvodni pogon u Leipzigu, koji je službeno otvoren u kolovozu 2002. Njegov Volkswagenov pandan, Touareg, proizveden je u tvornici Volkswagena u Bratislavi. I prva i druga generacija modela Cayenne – interno poznati kao E1 i E2 – sišli su s proizvodne trake u Leipzigu, a kasnije i u Osnabrücku. Lansiranjem treće generacije (E3) 2017., Porsche je svu proizvodnju Cayennea preselio u Bratislavu kako bi u Leipzigu stvorio dodatni kapacitet za sportsku limuzinu Panamera i kompaktni SUV Macan.
Prva generacija: Cayenne Turbo (lijevo) i Cayenne S ispred korisničkog centra u Leipzigu 2002.
Njegov široki tehnički raspon čini Cayenne obiteljskim vozilom koje je također robustan terenski i vrlo dinamičan sportski automobil s tipičnim Porsche genima. S ovim karakteristikama, Cayenne je učinio mnogo u oblikovanju segmenta sportskih terenskih vozila (SUV) u posljednjih 20 godina. Prva generacija (E1) krenula je pouzdano kao što se može očekivati od Porschea: s izborom od dva V8 motora. U Cayenneu S, novorazvijeni 4,5-litreni motor generirao je 250 kW (340 KS), dok je Cayenne Turbo imao još impresivnijih 331 kW (450 KS) iz iste zapremine.
Postizali su maksimalne brzine od 242, odnosno 266 km/h. Dinamiku u zavojima rješavali su novouvedeni elektronički sustavi – Porsche Traction Management (PTM) je standardno distribuirao pogonsku snagu između stražnje i prednje osovine u omjeru 62:38. Pogonski sustav je također bio promjenjiv putem spojke s više ploča i mogao je implementirati bilo koji omjer snage između prednjih i stražnjih kotača između 100:0 i 0:100 ako je bilo potrebno. Daleko od asfaltiranih cesta, potpuno blokiran središnji diferencijal spriječio je okretanje kotača čak i ako bi se nakratko podigli od tla.
Ubrzo nakon svjetske premijere na salonu automobila u Parizu, u rujnu 2002., Cayenne je odmah krenuo pisati svjetski uspjeh – i odmah je premašio prodajna očekivanja. Prvotno se očekivalo da će svake godine biti isporučeno 25.000 primjeraka. U osam godina modela prve generacije prodano je 276.652 automobila – nešto manje od 35.000 vozila godišnje. U međuvremenu, milijunti Cayenne sada je u knjigama – s proizvodne trake je izašao u ljeto 2020.
Foto: Porsche