Simca-Chrysler Horizon, amerikanizirani klon kompakta Simca 1100 dobro je startao, ali potom zabrljao, zbog konfuzije pri rebrendiranju u Simca-Talbot pa Talbot te loše limarije. Bio je, neočekivano, ‘labođi pijev’ nekad popularne francuske marke…
Chrysler je krajem 1979. umalo propao, slavni Lee Iacocca je volio kazati kako je detroitski koncern, jedan od (nekadašnjih) Big Three, u propast umalo odvela kupnja ‘živih mrtvaca’. Pritom je mislio na britanski Sunbeam i francusku Simca. A ova, druga, akvizicija, realizirana 1970. i nije izgledala loše, jer je, na jesen predstavljen model Chrysler-Simca 1307/1308 osvojio titulu ‘Europskog auta 1976. godine’.
A francuska je marka bila poznata po uspješnom modelu Simca 1000 iz 1961., a pogotovo po modelu Simca 1100, koji je 1967., sedam godina prije nego Volkswagen Golf uveo koncepciju 5-vratne kombi-limuzine (hatchbacka), s prednjim pogonom i poprečno ugrađenim motorom. Taj je model bio predložak i za Matra-Simca Rancho, preteču europskih crossovera.
Simca-Chrysler Horizon, nasljednik modela Simca 1100, predstavljen je 5. prosinca 1977. Koristio je naprednu koncepciju prethodnika. Premda je zadržao i OHV motore serije Poissy, obujma 1118, 1294 i 1442 ccm, koji nisu bili posljednja riječ tehnike, u vrijeme kad su Fiat 128, Volkswagen Golf i Peugeot 204 već duže imali motore s bregastim vratilom u glavi (OHC), u studenom 1978. proglašen je ‘Europskim automobilom 1979. godine’.
Europski su mu novinari dali 251 bod, drugi je bio Fiat Ritmo, nasljednik modela Fiat 128 iz kojeg je bila izvedena Zastava 101 (239), a treći Audi 80 druge generacije (181). Bio mu je to snažni vjetar u leđa, jer je zamišljen kao “svjetski automobil”. Osim u Francuskoj, proizvodio se u Španjolskoj, Finskoj i Velikoj Britaniji, te na američkom tržištu, kao Dodge Omni, Dodge Charger, Dodge Rampage te Plymouth Horizon, Plymouth Scamp i Plymouth Turismo.
Zbrku oko imena potaklo je europsko preimenovanje, već u drugoj godini, kad postaje Simca-Talbot Horizon, a početkom 1980. iz imena nestaje Simca. Koliko god je Talbot automobilskim fanovima bio poznat i slavan brend, običnim je kupcima bio nepoznat, za razliku od kultnog brenda Chrysler, koji je 1979., pritisnut golemim gubicima europskih podružnica, ‘glavom bez obzira’, pobjegao iz “braka” s tvrtkom Simca i prodao je PSA-u.
Horizon je bio slične forme, ali gabaritima (3960 x 1680 x 1410) pola klase veći nego Volkswagen Golf I (3708 x 1613 x 1410), a pogotovo međuosnim razmakom od 2520 prema 2400 mm. Bio je masivnije izvedbe (975 kg) i, tada, dobre aerodinamike (0,405). Na našem je tržištu najpopularniji bio osnovni model LS, s 1118 cm i 59 KS, koji je imao, tada pristojne performanse.
Do stotke mu je trebalo 17,9 s i mogao je potegnuti 147 km/h. Motor je imao visok kompresijski omjer (9,5:1) pa je potrošnja bila tada povoljna – oko sedam litara. Model GL imao je 1294 ccm i 68 KS (taj je motor pokretao i za klasu veći osnovni 1307 LS), a GLS je iz 1442 ccm izvlačio 69 KS (bio je elastičniji). Iz istog su obujma 83 KS izvlačili modeli S, s 5-stupanjskim šaltungom, i SX, s automatskim 3-stupanjskim mjenjačem.
Od 1982. nudio se i s robusnim PSA-ovim pretkomornim dizelašem serije XUD9, obujma 1905 ccm i snage 65 KS, a stigla je i najsnažnija benzinska verzija obujma 1592 ccm i snage 90 KS. Premda nije ponovio uspjeh modela, prodavao se, pogotovo prve dvije godine dobro. Dobri poznavatelji francuske mehanike tvrde da je bio manje kvalitetan od prethodnog, premda se vlasnici nisu tužili na kvarove.
Nije briljirao, ali je bio OK. Reputaciju mu je uništila limarija sklona hrđanju tako da je praktički nestao s lica zemlje. A i preživjeli primjerci nisu previše cijenjeni u oldtajmerskim krugovima. Proizvodnja je obustavljena početkom 1987., nedugo nakon što je stigao nasljednik 309.
U SAD-u će pak Horizon/Omni ostati u ponudi sve do 1990. i steći kultni status kao prvi američki kompakt s prednjim pogonom. Posebno su cijenjene ojačane verzije, u kojima je svoje prste imao i sam Carroll Shelby, poznate pod kraticom GLH (‘Goes like Hell’). Zanimljivo je su alati i preše po prestanku proizvodnje prodani u Indiju korporaciji Tata, koja je potom nekoliko godina proizvodila svoju inačicu Horizona.