turbopunjač

Audi A3 1.9 TDI iz 2005. povremeno gubi snagu. Problem je u začađenju motora i radu turbopunjača, ovo trebate napraviti

Pixabay, Audi

Zbog nakupljanja čađe u turbopunjaču statorske lopatice turbine ostaju blokirane u položaju za visoke okretaje, pa nekontrolirano poraste tlak punjenja i upravljački modul prebacuje u ‘safe mode’

nonCarbon – rješenje za čađav ispuh

PITANJE ČITATELJA

Krajem prošle godine povoljno sam kupio Audi A3 s motorom 1.9 TDI iz 2005, sa 285.000 km i prva tri mjeseca je sve bilo u redu, ali se odnedavno događa da iznenada izgubi snagu, a potom nekoliko minuta ugasim motor, pa upalim i sve bude normalno…


ODGOVOR DOKTORA

Turbodizelski motor 1.9 TDI jedan je od najizdržljivijih motora na tržištu i najbolji dizelaš kojeg je Volkswagen ikada napravio (bolji od naknadnih, dobrih, 1.6 TDI i 2.0 TDI). Zbog toga, godine i kilometri ne bi trebali biti problem, nego stanje motora, koje ovisi o načinu vožnje i održavanju. Savjetujemo vam da u prvoj fazi provedete postupak dekarbonizacije, koji će pročistiti unutrašnjost motora od čađe, poboljšati rad i povećati kompresiju, jer će poboljšati brtvljenje ventila i olakšati izgaranje.

Potom bi bilo dobro izmjeriti tlakove kompresije hladnog motora, jer to pokazuje stanje motora. Motor u dobrom stanju ima tlakove u cilindrima (kad se klipovi približe gornjoj mrtvoj točki), od 30 bara, a 27 bara donja je granica kad treba otvarati motor te sanirati ventile i dosjede ventila i/ili izmijeniti klipne prstenove. A simptomi koje ste naveli ukazuju na začađenje turbopunjača, zbog čega su statorske lopatice turbine vjerojatno ostale blokirane u položaju za visoke okretaje.

Tada dolazi do unutarnjeg vrtloženja u turbopunjači i nekontroliranog lokalnog povećanja tlaka punjenja, pa radi zaštite motora upravljački modul prebacuje u ‘safe mode’, smanjujući snagu i brzinu vrtnje motora (omogućuje se dolazak do servisa). Ako se stanje dekarbonizacijom dovoljno ne popravi (pandan čišćenju zubi, koje ne može potpuno pomoći ako je već nastao karijes) da upravljački modul ne prebacuje motor u ‘safe mode’, potreban je servis kod specijaliziranog mehaničara za turbopunjače.

Tada najprije treba utvrditi je li ispravna vakuumska tandem-pumpa (služi za podešavanje rada motora i rada servouređaja), jer  nefunkcioniranje mehanizma za zakretanje, odnosno podešavanje krilaca turbinskog statora, može biti u začađenju turbopunjača i neispravnosti tandem pumpe (ponekad u jednom i drugom).

Ako je tandem-pumpa ispravna, problem je u turbopunjaču. Pritom se turbopunjač rastavlja i čisti (pjeskari). Treba utvrditi stanje vratila s turbinskim kolom i rotora kompresora (rastavlja se od vratila). Ako su iskrivljeni ili oštećeni, treba ih izmijeniti. Odstupanje od centričnosti provjerava se komparatorom. Potom se mijenjaju radijalni i aksijalni ležaj, prstenovi za brtvljenje ulja, gumene brtve i bočna ploča kompresora.

Na kraju je najvažnije dinamički uravnotežiti (balansirati) posebno rotor i potom cijeli sklop u kompletu. No, začađenje u pravilu nastaje zbog neispravnih brizgaljki, koje propuštaju preveliku količinu goriva, koja ne može izgorjeti pa zaostaju nakupine elementarnog ugljika (čađa). Stanje pogoršava i dotrajalost motora, jer propuštanja u cilindrima (uslijed habanja) također pogoršava uvjete izgaranja (ne ostvaruju se dovoljni tlakovi) i zaostaje čađa…

Kada sanirate rad motora, a u 1.9 TDI se isplati uložiti jer će potom još dugo služiti, jedanput godišnje provedite postupak dekarbonizacije.

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Podijeli na:

Preporučeni sadržaj

Ponosno objavljujemo suradnju HAK-a & Osiguraj.me
Član ste HAK-a? Pokupite ekskluzivan dodatni popust od 12%. Kliknite odmah!
Sudjelovali ste ili skrivili prometnu nesreću? Smanjite financijsku štetu uz ovih 10 savjeta!