Ako “zariba” dotrajali kuglični ležaj napinjača nastaje blokada, zbog koje zupčasti remen preskoči ili pukne te izazove sudaranje klipova i ventila
Jedna od čestih loših navika u održavanju automobila nakon isteka garancije je preskakanje servisa, odnosno popravlja se samo ono što sprječava rad motora. Preskače se sve što ne utječe na trenutni rad motora, premda ima loše posljedice na trajnost i izdržljivost motora. Poučan je primjer razvodni mehanizam motora sa zupčastim remenom.
To je i tužna hrvatska priča, u kojoj je pravilo da se turbodizelaši voze, dakle koriste se prednosti njihove štedljivosti, dok ne dođe vrijeme ozbiljnijih zahvata. Potom ih prodaju, odnosno “utapaju” drugima, koji žele za četiri-pet tisuća eura kupiti kompaktnog dizelaša, koji dobro ide, a malo troši. Dakle, “mudrom” kupnjom se voziti jeftino. A to ne ide…
To potvrđuje primjer kojeg smo analizirali. Opel Astra 1.7 CDTI iz 2006. je pri 216.000 km doživjela potpunu havariju, čiji popravak nadmašuje vrijednost automobila. Problem je što je prekoračen termin izmjene zupčastog remena – 150.000 km ili 10 godina, po oba kriterija.
Rizik havarije razmjeran je veličini prekoračenja intervala izmjene sklopa zupčastog remena. To se dogodilo drugom vlasniku, koji je auto kupio prije dvije godine, kao “redovito servisiran”. Rizik havarije razmjeran je veličini prekoračenja intervala izmjene sklopa zupčastog remena. Obvezno treba izmijeniti cijeli set: napinjače, vodilice, a po potrebi i vodenu pumpu.
Najbolje je kupiti originalni servisni set, a dobra je opcija i kvalitetni zamjenski. To se prvenstveno odnosi na INA i Bosch. Na svijetu ima stotinjak proizvođača zupčastih remenja, a najpoznatiji su Continental, Good Year i Uniroyal PowerGrip.
U servisnim setovima INA i Bosch u pravilu su zupčasti remeni Continental. Čuvajte se falsifikata! Podjednako je loše ne izmijeniti napinjač, kao i ugraditi dijelove loše kineske izvedbe. Nažalost mnogi biraju po kriteriju najniže cijene, a tada raste rizik kupnje mačka u vreći.
Kuglični ležaj napinjača podmazan je i zaštićen tvornički, ali nakon određenog vremena mazivo izgori, zaštita se uništi pa počinje ubrzano trošenje. Sada se jasno utvrdilo da mu na 150.000 km nije izmijenjen sklop zupčastog remena.
Naglašavamo “sklop”, jer se tada treba izmijeniti cijeli “servisni set”, koji uključuje zupčasti remen, napinjač, remenicu za vođenje i pripadajuće vijke. Problem može biti ako se izmijeni samo zupčasti remen, a ostave ostali dijelovi, jer su “u dobrom stanju”.
Zanemaruje se da imaju sličan vijek trajanja, a zupčasti remen nerijetko izdrži više od napinjača. Napinjač održava potrebnu nateznu silu u zupčastom remenu, potrebnu za dobro nalijeganje na sve remenice i sprečavanje proklizavanje. Nakon što se istroši ležaj napinjača povećava se opterećenje, a u slučaju zaribavanja dolazi do struganja između napinjača i remena i njegovog uništenja.
Raspadom napinjača dolazi do preskakanja zupčastog remena, a zaribavanjem do pucanja. I jedno i drugo izaziva uništenje motora. Pored napinjača i vodilica, po jednog ili više, ovisno o konstrukciji motora, u slučaju da pumpu rashladne tekućine pokreće zupčasti remen, treba izmijeniti i nju.
Set zupčastog remena uključuje i napinjač (kod V motora dva), remenicu za vođenje (jednu ili dvije, kod V do četiri) i vijke. Sve treba izmijeniti u sklopu. Najbolje je kupiti originalni, odnosno zamjenske INA ili Bosch.
Kod Mazde treba ugraditi isključivo originalni set. Propisani vremenski i/ili kilometarski rok izmjene zupčastog remena s kompletnim servisnim setom ne smije se prekoračiti, a ako koristite zamjenski, skratite ga 10 posto. Semeringe radilice i bregastih vratila pregledajte i ako treba izmijenite, jer propuštanje ulja izaziva preskakanje remena i havariju.
Razvodni mehanizam (bregasta vratila i ventili) treba biti usklađen, odnosno u fazi s klipnim. Naime, kad je klip u gornjoj mrtvoj točki, ventili trebaju biti zatvoreni, odnosno poluotvoreni. Usisni su ventili otvoreni tijekom prvog takta (usisa), a ispušni za vrijeme četvrtog (ispuha). Na prijelazu iz četvrtog u prvi takt minimalno su istodobno otvoreni usisni i ispušni (prekrivanje ventila), što poboljšava izgaranje i smanjuje emisiju NOx.
Sve štima dok zupčasti remen funkcionira ispravno. Kad pukne, jedan ili više ventila ostaju otvoreni te se sudare klipovi i ventili. Tada u pravilu nastaje iskrivljenje ventila i oštećenja (probijanja) klipova, jer su čelični ventili tvrđi od aluminijskih klipova.
Gore je ako zupčasti remen preskoči, jer tada nastaje krš na većini ventila i klipova. Dinamički udar se s klipa prenosi na klipnjače, koje se također mogu oštetiti te ih je, na oštećenim klipovima preporučljivo izmijeniti i ako su naizgled OK.
Može doći i do oštećenja radilice, a s gornje su strane na udaru podizači i bregasta vratila. U većini je slučajeva dovoljno izmijeniti oštećene ventile i klipove. Ako se takav kvar desi u vožnji, treba odmah stisnuti spojku, kako inercija auta ne bi nastavila pokretati motor.
Popravak je rijetko jeftiniji od 10.000, a može iznositi i 30.000 kn. Obvezno treba izmijeniti cijeli set: napinjače, vodilice, a po potrebi i vodenu pumpu. Podjednako je loše ne izmijeniti napinjač, kao i ugraditi dijelove loše kineske izvedbe,