TEST RABLJENIH

Opel Kadett 1.0 (1974.) & Opel Astra 1.6 CDTI Enjoy (2017.), Astra nudi svega više, emocije na strani Kadetta

Opel Kadett s antiknim benzincem od 40 KS potegne 123 km/h i do stotke dogura za 27 s, a turbodizelska Astra sa 110 KS juri 195 km/h i sprinta za 11,4 s. Deklarirana je potrošnja upola manja, ali u praksi razlika je manja

Kad je predstavljen, u ljeto 1973., bio je san snova. Političari i bogataši vozili su Mercedese 200 D, uspješni liječnici, odvjetnici i obrtnici (bilo im je bolje nego u kapitalizmu) Opel Rekord ili Ford Taunus, sportaši BMW 2002, Alfa Romeo Giuliju. Radni je narod imao jedva Fiće, Stojadine, ‘Pezejce’, Renaulte 4, Škode, ‘Peglice’… Oni koji su cijenili pouzdanost i dugovječnost kupovali su ‘Bube, a ‘kralj’ auta za uspješnije ‘obične’ ljude bio je Kadett.

Funkcionalna i neuništiva, ali nestabilna limuzina bila je ‘zakon’. Pouzdanost i dugovječnost bila je usporediva kao kod VW Bube. Konačno, bio je to prvi ‘Das Auto’, prije Volkswagena, koji je taj naziv koristio godinama, za cijelu gamu, dok ga Opel nije tužio. Priča o suvremenom Kadettu počinje 1962., serijom A, s 993 ccm i 40 KS, mjenjačem ‘kišobranom’, krutim stražnjim mostom na lisnatim oprugama i bubnjevima.

Opel Kadett B, najuspješniji, 1965. dobiva 1078 ccm i 45 KS, 1967. zavojne opruge i Panhardovu motku straga, a 1971 pojačan je na 50 KS te dobiva verziju 1.2 S, s 1197 ccm, 60 KS i prednjim disk kočnicama. Uz doplatu od 90 DM dobio je kratku ručicu mjenjača. Ali zadržao je 12-colne kotače Kadetta A.

Sve je bitno različito: Astra je hatchback s poprečno ugrađenim motorom i prednjim pogonom, Kadett je pravi klasik

Konačno, u ljeto 1973. stiže C, serijski s 1197 ccm i 52 KS, atraktivnim 13-colnim ‘leptir’ čeličnim felgama, kratkom ručicom mjenjača i prednjim diskovima. U Austriji je, zbog davanja, prigušen na 50 KS i takav je dolazio kod nas. Skuplji 1.2 S imao je 60 KS. Sve je bilo pet, ali ovaj, bio je preskup. Sjećam se, stajao je 12 milijuna dinara (starih, odnosno 120.000 ‘novih’), kao dvije Zastave 101.

Kako je bilo još tržišta kojima su bili poželjni jeftiniji modeli, uz niže takse (Grčka, Portugal…), 1974. je stigao ovaj ‘spartanski’. Pod plaštom Kadetta C ponudio je mehaniku Kadetta A, uz stražnji ovjes iz C. Stajao je ‘samo’ 50 posto više od Stojadina. I tu smo gdje jesmo, u odmjeravanju s Astrom, serije K – 1.6 CDTI Enjoy, sa 110 KS. Premda bi primjereniji bio turbobenzinac 1.0 T sa 105 KS, jer bi barem obujam odgovarao, izabrali smo dizelaša, kako bi sve bitno bilo drukčije.

Kadett ima atmosferski 4-cilindraš, kakvi su uvedeni pred II. svjetski rat, postavljen uzdužno i stražnji pogon. Koči bubnjevima, nema serva ni kočnica niti upravljača, naravno ni klime, i malo je plastike u unutrašnjosti. Astra je suvremene koncepcije, turbodizelske s poprečno postavljenim motorom i pogonom sprijeda. O njoj sve znamo, a Kadett, praktički nema ništa, osim stotine emocija. Drastična razlika u koncepciji, osim u dimenzijama kotača i guma, vidi se i u omjeru međuosnim razmaka 2395/2660 mm i visina 1375/1485 mm, a još više osjeća u omjeru mase od 765/1435 kg

Sedam generacija nominalno dijeli ova dva modela, stvarno devet, jer je testni model 1.0 posebna jeftina verzija, s mehanikom Kadetta A

Koliko se razlikuju, vidi se i po kotačima: Kadett ima 12 colne čelične felge s ‘balonkama’ širine 155 mm (bar su radijalne), a Astra aluminijske 17-colne sa širokim niskoprofilnim gumama 225/50. To daje drastične razlike u dinamici vožnje, upravljivosti i stabilnosti. I kad se sjedne u Kadetta, nakon Astre, osim što se treba naviknuti golu izvedbu i kruti volan, čini se da uopće ne koči.

Nije to za neke brzine, treća turira već pri 75 km/h, ali zar je brzina bitna. Ionako su svugdje kamere, po gradu lako prati normalni promet, a za autocestu nije. Ako 123 km/h i 26 s do stotke djeluje loše, sjetimo se američke marketinške kampanje za ‘Bubu’ s početka 1970-ih: 0-60? Dakle, koliko sekundi od 0-96 km/h? Odgovor: Da!

Opel je osnovan 1862., a poznat je postao po strojevima za šivanje. Ne samo zbog toga, više zbog zvuka u leru, u Njemačkoj je motor razvijen za Kadett A poznat pod nadimkom ‘Nähmaschine’. Po koncepciji s kraja 1930-ih ima blok i glavu od željeznog lijeva, tri ležaja radilice i bregasto vratilo u bloku. Osnovni ima 993 ccm, uz provrt x hod 72 x 61, 1.1 uveden za Kadett B s 1078 ccm (75 x 61), a 1.2 za C s 1196 ccm (79 x 61). Snaga je od 40 do 60 KS.

Generacijski iskorak C-segmenta: limuzinski je Kadett širok 157 i visok 137,5 cm, a kompaktna je Astra raširena na 187 i povišena na 149 cm

Dizajn karoserija pokazuje kako je aerodinamika u međuvremenu postala dominantna. Negativan nagib maske podiže prednji dio pri većim brzinama, kod Astre je suprotno. Kao što su koncepcije motora ‘dva svijeta’, jer se turbopunjač, direktno ubrizgavanje, dva bregasta vratila u glavi (DOHC) i 16 ventila suprotstavljaju koncepciji uvedenoj druge polovice 1930-ih, slično je i s kočnicama: Kadett ima bubnjeve na sva četiri kotača, a Astra diskove.

Gotovo 70 metara potrebno je jeftinijem Kadettu C, s bubnjevima promjera 220 mm, Astra s diskovima od 280 mm zaustavlja se u samo 37,5 m. Treba se naviknuti na bitno sporije ubrzanje i još lošije kočnice te bitno veći rizik zanošenja repa, jer se stražnji pogon s ‘kamionskim’ krutim mostom i Panhardovom motkom suprotstavlja se vođenom polukrutom ovjesu. Ali kad se naviknete na kočnice koje na prvi dodir ‘ne koče’, a kotom se ipak aktiviraju I po potrebi blokiraju kotače (naravno nema ABS-a) i na motor koji je, jasno, trom po aktualnim kriterijima.

Ali ipak omogućava lako praćenje gradskog prometa, sve je bez greške. Kadett ima dušu, za njim se svi okreću i u njemu je vožnja puna emocija. Ručni 4-stupanjski mjenjač, s dugačkom ručkom-kišobranom, u usporedbi sa 6-stupanjskim šaltungom daje (umjerenoj!) vožnji posebnu draž…

Opel Kadett 1.0 (1974.)

POGON
Motor: benzinski, 4 cil., OHV, 8V, lanac, blok od sivog lijeva
Ugradnja: sprijeda uzdužno
Obujam: 993 ccm
Provrt x hod: 72 x 61 mm
Kompresija: 7,9:1
Snaga: 29 kW (40 KS) pri 5400/min
Moment: 69 Nm pri 2800/min
Mjenjač: ručni, 4 st.
Pogon: stražnji
Start/stop:

KAROSERIJA
Izvedba: sedan C -segm., 4 vrata, 5 sjedala
Gabariti: 4124 x 1570 x 1375 mm
Međuosni razmak: 2395 mm
Cd: 0,41
Krug okretanja: 9,5 m
Masa/nosivost: 765/420 kg
Prtljažnik: 420 l
Spremnik: 39 l
EuroNCAP:

PODVOZJE
Ovjes: neovisni/kruti
Kočnice: bubnjevi/bubnjevi
Ručna: električna
Naplaci: čelični
Gume: 155 SR 12

PERFORMANSE
Brzina: 123 km/h
0-100 km/h: 26 s
Potrošnja (EU): 9,0 l/100 km (N)
Na testu: 7,5 l/100 km
CO2:

CIJENA
88.000 din (1974.), cca 12.000 DEM, odnosno 50% više od Zastave 101., revalorizirana današnja cijena 14.300 eura, današnja vrijednost (1974., 247.000 km): 8000 eura

VRLINE I MANE
+ jednostavna izvedba
+ lako održavanje
+ bez ikakve elektronike
– sigurnost

Opel Astra 1.6 CDTI Enjoy (2017.)

POGON
Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V, zupčasti remen, blok od sivog lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 79,7 x 80,1 mm
Kompresija: 17:1
Snaga: 118 kW (160 KS) pri 4000/min
Moment: 350 Nm pri 1500 – 2250/min
Mjenjač: ručni, 6 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da

KAROSERIJA
Izvedba: hatchback C-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4370 x 1871 x 1485 mm
Međuosni razmak: 2660 mm
Cd: 0,27
Krug okretanja: 11,1 m
Masa/nosivost: 1435/550 kg
Prtljažnik: 370 -1210 l
Spremnik: 48 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: McPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 300 mm/diskovi 288 mm
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 225/50 R 17 (standardne 205/55 R 16)

PERFORMANSE
Brzina: 195 km/h
0-100 km/h: 11,4 s
Potrošnja (EU): 3,9/3,5/3,7 l/100 km
Na testu: 5,7 l/100 km
CO2: 112 g/km

CIJENA NOVOGA
2017.: 21.000 eura
Danas: 14.000 eura

VRLINE I MANE
+ dizajn/aerodinamika
+ ležanje i sigurnost
+ omjer snage i potrošnje
– cijena

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj