54. ROĐENDAN

NSU Ro 80, jedan od najkontroverznijih automobila u povijesti, predstavljen 14 rujna 1967.

NSU Ro 80 (1967. – 1977.), Europski automobil 1968. godine, avangardna limuzina s prednjim pogonom i wankel motorom koji je puno trošio, a malo trajao, od velike se zvijezde pretvorila u prokletstvo NSU-a…

Manageri iz ‎Neckarsulma bili su sve zabrinutiji. Čak dvije trećine vlasnika futurističkog NSU Ro 80 bilo je potpuno nezadovoljno novim motorom, kojeg je izmislio Felix Wankel, te u suradnji s NSU-om 1957. pustio u probni rad, a 1963. premijerno , u jednokomornoj izvedbi, ugradio u NSU Spider Wankel.

Dvokomorni wankel motor, ugrađen u NSU Ro 80, rijetko je trajao više od 30.000 km (problemi su često počinjali već sa 20.000 km), a trošio kao u priči. Reklamacije su bile brojne, a najčešće su stradavale brtve trokutastih klipova. Po provedenim anketama manje od 10 posto vlasnika izjavilo je da bi ga ponovo kupilo.

Najveći je udarac došao iz SAD-a. Novi je rotacioni motor pao na ispitu ekološke prihvatljivosti s toliko poražavajućim rezultatima da je bilo malo šansi za popravak. NSU je tonuo u sve dublje gubitke i postajalo je sve jasnije da 500 milijuna (tadašnjih) maraka uloženih u razvoj nepovratno propada.

Ni eksperti nisu bili oduševljeni. Kružila je anegdota da je wankel – motor ‘odgovor na pitanje koje nije ni postavljeno’, i da ‘ujedinjuje mane dvotaktnog i četverotaktnog motora’. Sve je počelo mnogo uzbudljivije. NSU Ro 80 je po koncepciji motora, mjenjača, podvozja i karoserije bio daleko ispred svoga vremena.

Na salonu u Frankfurtu, 14. rujna 1967., predstavljena je atraktivna i temperamentna limuzina (tadašnje) visoke srednje klase – NSU Ro 80. Napredna koncepcija (od karoserije do motora) osigurala je titulu Europskog automobila 1968. godine.

Aerodinamična forma koeficijenta otpora zraka 0,355, s tada netipično uzdignutim stražnjim dijelom, početkom 1980-ih postala je predložak za Audi 100, a potom i za ostale. U karoseriji dugačkoj 478, širokoj 176 i visokoj 141 cm bilo je dosta mjesta za pet osoba, a za to je bio zaslužan i neobično velik međuosovinski razmak od 286 cm. Na sva su četiri kotača ugrađene disk kočnice, a prednje su bile smještene uz mjenjač.

NSU Ro 80 je bio poznat po revolucionarnom wankel motoru, no prvi takav motor (s jednom komorom i 50 KS) ugrađen u NSU Wankel Spider. Zanimljivo: diskovi uz mjenjač. Tu je koncepciju prethodno koristio Audi 60, a naknadno Citroën, a suština je u smanjenju neogibljenih masa (mana je u hlađenju).

NSU Ro 80 bio je lijep, udoban i imao je dobra vozna svojstva. Velika je vrlina bio miran, turbinski rad. Performanse su, za to doba bile vrlo dobre – postizao je najveću brzinu od 180 km/h (BMW 2002 je tada išao 176 km/h), a do stotke ubrzavao za 13,4 s. Treba znati da Ro 80 nije imao tarnu spojku, nego hidrodinamički pretvarač momenta. No, užasno je puno trošio (goriva i ulja), a nije imao sreće ni što je stigao u vrijeme velike naftne krize.

Zanimljiv klinasti dizajn s uzdignutim stražnjim dijelom osigurao je koeficijent otpora zraka od 0,355 i velik prtljažnik. Ta je koncepcija postala popularna od sredine 1980-ih. Puno se očekivalo od tržišta SAD, a tamo mi je zabranjena prodaja, jer nije ispunjavao ekološke norme. Zbog toga je 1972. ugrađen prvi, jednostavni sustav za pročišćavanje ispušnih plinova.

No, ni to mu nije pomoglo, prvenstveno zbog loše pouzdanosti i male trajnosti. To je postupno poboljšavano te su posljednje serije trajale (do generalnog popravka) 80.000 km, a iznimno i 100.000 km. No, to je svejedno bilo višestruko manje nego je trajao motor Opel Rekorda, koji je, usto, bio upola jeftiniji.

NSU Ro 80 je bio poznat po izvrsnoj stabilnosti, za što je zaslužan potpuno neovisan ovjes, s opružnim nogama na svim kotačima. Problem je bio i u visokoj cijeni, koja je krajem proizvodnje dosegla 22.695 DM. Malo više stajao je Mercedes-Benz 200 D. Zbog toga je u nešto više od deset godina proizvedeno tek 38.052 primjerka. A proizvodni planovi su se temeljili na količini od 50.000 primjeraka.

Zbog toga je NSU došao u velike financijske teškoće već 1969. te ga je kupio Volkswagen i do 1977. koristio NSU kao marku. Ostale su tvrtke bile mnogo opreznije. Mercedes-Benz je dugo isprobavao tro i četverokomorni wankel u konceptni sportski model C 111, ali je ipak odustao od serijske proizvodnje.

Citroën je u model GS Birotor ugradio Wankel sa 107 KS ali se u posljednji trenutak odustalo od serijske proizvodnje. Mazdini su stručnjaci radili u tišini. Iznenada se u Europi pojavila ekspedicije s tri modela Mazda Cosmo Sport, stigavši kopnenim putem iz Japana. Domaćini su znatiželjno upitali – Koliko ste putem promijenili garnitura klipnih brtvi? Odgovor je bio neočekivan – Nijednu. Mi smo problem riješili!

Kako radi Wankel? Princip rada u osnovi je jednak kao kod klipnog motora i odvija se u četiri takta. Trokutasti se klip ekscentrično okreće u komori nepravilnog elipsastog oblika i svaka stranica trokutastog klipa obavlja zaseban radni ciklus. U prvom taktu klip stvara podtlak u komori i usisava smjesu. Nakon što zatvori usisni kanal počinje drugi takt.

Klip se približava rubu komore sabijajući smjesu dok se potpuno ne približi stijenci stvarajući dvije odvojene komore u koje su ugrađene po jedna svjećica. Tada počinje treći takt. Iskra pali smjesu i ona eksplodira zakrećući klipom. Radni takt traje dok rub klipa ne otvori ispušni kanal, kada počinje četvrti takt – ispuh.

NSU Ro 80
Motor: wankel, dvokomorni, hlađen vodom, dvokružno visokonaponsko paljenje preko bobina, s dvije svjećice po komori (od 1970. tiristorsko, s jednom svjećicom po komori), dva rasplinjača Solex 18/32, stupanj kompresije 9:1
Obujam: 2 x 497,5 ccm
Snaga: 115 KS pri 5500/min
Moment: 162 Nm pri 4500/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: poluautomatski, s tri stupnja i mogućnošću biranja jednog od tri programa šaltanja (grad, otvoreno, autocesta)
Ovjes: neovisan, s opružnim nogama sprijeda i straga, sprijeda torzijski stabilizator
Kočnice: diskovi sprijeda i straga, mehanički podešavač snage kočenja, straga posebni bubnjevi za ručnu kočnicu
Gume: 175 SR 16


Karoserija: limuzina, 4 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 478 x 176 x 141 cm
Osovinski razmak: 286 cm
Prtljažnik: 450 l
Masa/nosivost: 1210/450 kg
Spremnik goriva: 83 l
Krug okretanja: 11,8 m
Najveća brzina: 180 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 13,4 s
Potrošnja goriva: 12 – 20 l/100 km (benzin 88 oktana)
Potrošnja ulja: 1,5 l/1000 km
Cijena: 22.695 DM (1977.)

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj