PROMETNA PATROLA

Evo zašto je pad portugalskog Air Tractora poučan za nas

Protupožarno djelovanje jednomotornog zrakoplova Air Tractor AT 802 najrizičnija je zrakoplovna operacija, za koju je važno besprijekorno stanje letjelice. Hrvatska ima obvezu i šansu održavati ih, ali…

Da smo barem dio od desetaka milijardi kuna nepovratno ulupanih u brodograđevnu “rupu bez dna” uložili u Zrakoplovno tehnički centar u Velikoj Gorici, u sinergiji s visokoškolskim institucijama, kojima bi to bio generator napretka te ga specijalizirali za održavanje suvremenih vojnih i specijalnih letjelica i višestruko mu povećali kapacitet, imali bismo visokoprofitabilni industrijski biznis te snažan temelj za unapređenje vojnog i protupožarnog zrakoplovstva

Autor: Željko Marušić

Rušenje protupožarnog zrakoplova Air Tractor AR-802 Fire Boss, jučer u Portugalu, ukazalo je na visoku rizičnost takvih zrakoplovnih operacija. Najrizičnijih u zrakoplovstvu, izvan ratnih operacija. Sasvim izvjesno uzrok je u tehničkom problemu, vjerojatno otkazu motora, koji tijekom operacije gotovo neprestano radi pod najvećim opterećenjem, u vrlo nepovoljnom okruženju kontaminacije zraka pepelom, požarnim česticama i solju, što povećava habanje motora te visokih temperatura, koje mu smanjuju snagu i dodatno povećavaju habanje. Istodobno, u kritičnom manevru, maksimalno opterećeni, protupožarni zrakoplovi lete u graničnim uvjetima za preživljavanje.

Tijekom leta zrakoplova tri su temeljna čimbenika sigurnosti: brzina, visina i pamet. Dva su nužna za preživljavanje. U civilnom zrakoplovstvu s minimalna dva uvjeta za preživljavanje, brzinom i pameću, operira se samo tijekom polijetanja i slijetanja te se posebno, kroz striktno propisane procedure, prate oba. Zrakoplovi imaju sigurnosnu mehaničku redundanciju, sposobnost uzlijetanja i nadvisivanja prepreka ako na pisti, nakon postizanja brzine odluke V1, kad odustajanje od polijetanja više nije moguće, ili nakon uzlijetanja, otkaže jedan od postojećih motora, te razrađene i propisane procedure slijetanja s neispravnostima zrakoplova.

Toga nema u operacijama vojnih i protupožarnih zrakoplova. Kad pilot protupožarnog zrakoplova krene u završni dio operacije ispuštanja “vodene bombe”, dakle maksimalno opterećen u nepovoljnim uvjetima, na raspolaganju ima samo brzinu zrakoplova i vlastitu pamet. Dakle, na minimumu je uvjeta za preživljavanje, jer nema treći sigurnosni faktor, visinu, koja u slučaju problema i gubitka brzine omogućava, obrušavanjem, “mijenjanje visine za brzinu” (pretvorbu potencijalne energije u kinetičku) te prostor za let i manevriranje.

Ako u kritičnom trenutku otkaže jedan od dva motora zrakoplova Canadair CI-415, situacija je kritična te se može izvući punom snagom preostalog motora, povoljnim geografskim karakteristikama na putanji (izvlačenjem kroz udolinu ili ravnicu) i sposobnošću pilota. To uključuje i sreću. Ali, ako u kritičnoj situaciji otkaže ili samo izgubi dio snage, jedini pogonski motor protupožarnog zrakoplova Air Tractor AR-802 Fire Boss (turbovratilni Pratt & Whitney PT6A-67AG), situacija je, u pravilu, izgubljena.

Postoji mogućnost i da je došlo otkaza/oštećenja upravljačkih površina (krilaca te kormila dubine i pravca) te aerodinamičkih (krila), ali je zbog iznimno robusne, pouzdane i redundantne izvedbe zrakoplova Air Tractor AR-802 to malo vjerojatno. Otkaz zrakoplovnog sustava u letu može nastati i zbog greške pilota, koji je pogrešno aktivirao ili preopteretio određeni sustav ili pripremnoj operaciji – problemima s kakvoćom i količinom goriva, što je također malo vjerojatno. Prvenstveno treba posumnjati na otkaz motora.

Svi zrakoplovi prolaze rigorozne provjere te servisne postupke i tu nema odstupanja, preskakanja i rada “fušu”, kao kod održavanja osobnih automobila. Sve se višestruko kontrolira, no propusti su mogući, posebice u situacijama forsiranog letenja protupožarnih zrakoplova, kad su imovina i životi u pitanju, uz velik pritisak javnosti.

Otkaz bitnog zrakoplovnog sustava u letu, bez iznimke, ukazuje na propust u održavanju i/ili pripremi leta i/ili upravljanju zrakoplovom. U portugalskoj nesreći protupožarnog zrakoplova Air Tractor AR-802, u kojoj uz poginulog pilota srećom nije bilo poginulih na zemlji, primarno treba posumnjati na tehnički kvar, vjerojatno otkaz motora i vjerojatno zbog propusta u održavanju.

Tu dolazimo do biti problema, održavanja zrakoplova, što je trenutačno usko grlo europske zrakoplovne industrije, potaknuto klimatskom (povišenje temperature, smanjenje padalina te geopolitičkom situacijom (rat u Ukrajini), nastavno na probleme izazvane pandemijom Covid-19. Posljedice su se vidjele u manjku protupožarnih zrakoplovnih akcija tijekom požara u Istri i okolici Šibenika.

Hrvatska se suočila s manjkom protupožarnih zrakoplova, jer ih se dio održava baš u vrijeme najvećeg rizika velikih požara, usred ljeta (!), u Zrakoplovnom tehničkom centru (ZTC) – Velika Gorica, koji je u iznimno lošem poslovnom, tehnološkom, kadrovskom i organizacijskom stanju. Rasulu. Na tome se vide i prelamaju sve strateške, operativne i financijske pogreške koje su hrvatske vlade radile od 2000. Iz lošega prema gorem…

Umjesto što smo desecima milijardi kuna poreznih obveznika spašavali tehnološki zastarjela, poslovno besperspektivna i visoko koruptivna brodogradilišta, dijelom tih sredstava mogli smo izgraditi najvažniji regionalni centar za održavanja vojnih i specijalnih zrakoplova (prvenstveno protupožarnih Canadair i Air Tractor, za čijim održavanjem neprestano raste potreba), u suradnji s našim tehničkim fakultetima, po najvišim zrakoplovnim standardima. Utemeljili bismo visokoprofitabilni industrijski biznis s velikim sinergijskim djelovanjem na gospodarstvo i turizam te omogućili napredak tehničkih fakulteta.

Naša flota protupožarnih zrakoplova tijekom ljeta bila bi potpuno funkcionalna i pripravna. Razmjerno povoljno mogli bismo je povećati, kupnjom rabljenih protupožarnih zrakoplova te njihovim dovođenjem u optimalno tehnički propisano stanje. Takvima bismo mogli povećavati vlastitu flotu te ih prodavati i iznajmljivati, principom najpovoljnije ponude. A kad zagusti, mnoge države ne bi pitale za cijenu. No, i u tom je slučaju, kao i u letnim operacijama, bitan sigurnosni čimbenik – pamet! Nažalost, nedostaje nam…

 

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj