BILO PA PROŠLO (23)

Prednji farovi na obaranje (1936. – 2003.): statusni simbol i sportska šminka

Uveo ih Cord 1936., zabranjeni 2003. strogim sigurnosnim i ekološkim normama, nakon uvođenja obveze paljenja svjetala po danu…

Svjetla na obaranje, koja je 1936. uveo američki Cord 810, stigla su u krivo, predratno vrijeme te oživjela 60-ih. Chevrolet Corvette (C3), Ferrari Berlinetta Boxer i Lamborghini Countach tom su tehnologijom unaprijedili dizajn i aerodinamiku.

O sigurnosti pješaka, koje zašiljeni nos masakrira, malo se vodio računa, postala su statusni simbol, na američkoj sceni dobila naziv “Pop Up” svjetla.
Među konfekcijskim modelima najbolje se plasirala Mazda MX-5 (Miata) prve generacije, a zapažen je bio i Mazda 323 F. Problemi su se javili obvezom dnevnog paljenja svjetala, što se i moglo riješiti.

Presudile su strože  sigurnosne norme iz 2003., koje su ih zabranile. Problem je bio i u pogoršanju aerodinamike, jer podignuti farovi bitno povećavaju otpor zraka. Sve je eskaliralo uvođenjem obveze paljenja dnevnog svjetla, pa su spuštajući farovi postali bespredmetni, jer su stalno trebali biti uzdignuti, uz negativan utjecaj na sigurnost (oštri rubovi farova opasni su za pješake) i aerodinamiku (povećanje otpora zraka).

Dakle pogoršavaju performanse te povećavaju potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova. To im je presudilo. Prednji farovi na obaranje bili su hit 70-ih kad su europskim tržištem harali lažni sportaši.

Od europskih uspješnica, osim kultnog europskog modela Opel GT (1968. – 1973.), ‘Mini Corvette’ na bazi Kadetta, s motorima 1.1/60 KS I 1.9/90 KS vrlo je popularan bio Bertoneov Fiat X 1/9.

Bilo pa prošlo (1): Rasplinjač (karburator, fergazer), tekuće gorivo pretvara u plinovito…

Bilo pa prošlo (2): OHV: motke guraju viseće ventile, razvod popularan prije OHC-a

Bilo pa prošlo (3): Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču

Bilo pa prošlo (4): Brisači farova automobila (1970. – 1997.)

Bilo pa prošlo (5): Dinamo: električni generator koji je 1960-ih kapitulirao pred alternatorom

Bilo pa prošlo (6): Motor uzdužno straga, koncepcija koja je starije naučila voziti

Bilo pa prošlo (7): V4 motor, kompaktan paket za (najčešće) uzdužnu ugradnju

Bilo pa prošlo (8): Zračno hlađenje automobilskog motora

Bilo pa prošlo (9): Kruti ovjes (most) straga: ‘out’ u limuzini, ‘in’ u kamionu

Bilo pa prošlo (10): Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vremena…

Bilo pa prošlo (11): Dijagonalne gume, super na blatu, loše na asfaltu…

Bilo pa prošlo (12): Usisni dizelski motori, zlatna vremena bez turbopunjača

Bilo pa prošlo (13): Paljenje motora ‘kurblom’, trebala je muška snaga i oprez

Bilo pa prošlo (14): 6-voltna električna instalacija imala je olovne baterije s tri ćelije

Bilo pa prošlo (15): Odvojena noseća šasija automobila, nekad za sve, danas u terencima i kamionima…

Bilo pa prošlo (16): Pumpe-Düse Einheit (PDE): sklop pumpe i brizgaljke, ‘srce’ Volkswagenovih dizelaša od 1999. do 2008.

Bilo pa prošlo (17): Olovni benzin, izmišljen 1921., dugo je bio ‘zakon’, u EU zabranjen 2000., kod nas 2006.

Bilo pa prošlo (18): Klasične žarulje fara: sa žarnom niti svijetlile dovoljno dobro, jeftine i lako izmjenjive

Bilo pa prošlo (19): Koljenasto vratilo (radilica) s tri temeljna ležaja

Bilo pa prošlo (20): Baterijsko paljenje benzinskog motora: Pravilan razmak platinskih dugmadi jamčio je dobru iskru

Bilo pa prošlo (21): Dvotaktni motor u automobilu: dobro su vukli, ali dimili i puno trošili

Bilo pa prošlo (22): Radio kasetofon i CD-mjenjač, teška šminka svoga doba, pomeli ih mp3, USB…

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin