NA DANAŠNJI DAN

Eliška Junková, najuspješnija vozačica u povijesti, rođena 16. studenoga 1900.

Eliška Junková rođena je 16. studenoga 1900. u Olomoucu u Austro-Ugarskoj (današnjoj Češkoj), kao Alžběta Pospíšilová

Eliška Junková, jedna je od najuspješnijih vozačica utrka za Veliku nagradu u povijesti. Međutim, s komunističkom vladavinom u Čehoslovačkoj bila je uvelike zaboravljena od svijeta automobilizma donedavno. Eliška Junková (poznata i kao Elizabeth Junek) odrasla je u Olomoucu na periferiji Austro-Ugarskog Carstva. Strast za svjetskim jezicima privukla ju je putovanjima, a zaljubila se u trkaće automobile nakon što je ugledala Bugatti u Parizu oko 1921. Počela je u tajnosti pohađati sate vožnje i godinu dana kasnije stekla dozvolu.

Naposljetku je stupila u vezu s češkim bankarom po imenu Cenek Junek, nadobudnim profesionalnim vozačem koji zbog ratne ozljede ruke nije mogao mijenjati brzine. Postala je njegov mehaničar te mu je omogućila mijenjati brzineu vožnji. To je osokolilo da se počne utrkivati te je osvojila pobjedu u klasi na brdskom usponu Lachotín-Třemošná 1924. vozeći slavni Bugatti Type 30 te je osvojila titulu “Kraljice upravljača”. S obzirom na to da su mehaničari vožnje zabranjeni za sezonu Grand Prixa 1925., Madame Junek je započela solo utrke vozeći Bugatti te je sljedeće godine zauzela drugo mjesto na Klaussenpassu u Švicarskoj.

Premda je bila nižeg rasta, zbog čega su je Emilio Materassi i drugi muški vozači ismijavali, Junek je bila vrijedna i lukava. Prije utrke Targa Florio iz 1927., krenula je na rutu od 107 km pješice, bilježeći teren, zamišljajući liniju i bilježeći tempo – postala je prva vozačica koja je “pješačila stazom”. Ipak, ispala je iz utrke Targa Florio 1927. nakon samo dva kruga, zbog kvara na upravljaču. Junek je tvrdila da su joj podmetnuli kamen pod kotač. Ipak, izdržala je, pobijedivši u svojoj klasi na VN Njemačke kasnije te godine i vratila se na Targa Florio 1928., gdje je krenula s četvrtog mjesta u svom Bugatti Type 35B s kompresorom.

Do drugog kruga vodila je utrku. U jednom trenutku, Junek je držao višeminutnu prednost u nizu predratnih trkaćih ikona – slijedili su je Louis Chiron, Albert Divo, René Dreyfus i Tazio Nuvolari, kojeg je Ferdinand Porsche jednom nazvao “najvećim vozačem utrka u prošlosti, sadašnjosti i budućnosti”. No, sustav hlađenja 2,3-litrenog motora je zakazao, zbog čega je Junek završila peta (ali je vozila najbrži krug). Samo osam tjedana nakon Targa Florio 1928, Cenek Junek je poginuo na VN Njemačke., nakon izlijetanja bolidom Bugatti Type 35B

Smrt supruga na stazi Nürburgring bitno je utjecala na Madame Junek koja nikada više nije vozila utrke. U karijeri koja je trajala samo pet godina, Elizabeth Junek se mogla mjeriti s najboljim vozačima svoga doba, što niti jednoj vozačici ni prije, niti poslije nije pošlo za rukom najboljim svjetskim vozačima te je prva i jedin žena koja je osvojila Veliku nagradu.

Eliška Junková, najuspješnija vozačica u povijesti, umrla je 5. siječnja 1994.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj