Na današnji dan prije 34 godine, u portugalskom Mangualdeu, proizveden je posljednji Citroën 2CV, model Charleston, koji se počeo proizvoditi 1948.
Završena je tako jedna prekrasna priča duga više od pola stoljeća. Prva ideja o posve malom vozilu Citroën 2CV (ime je pomalo paradoksalno, pošto u konačnici Spaček po dimenzijama uistinu nije ispao malen) pojavila se još 1936., a prvi prototip na cesti već sljedeće godine.
Uz Pierrea Julesa Boulangera, prvog čovjeka tvrtke Citroën, koji je bio i začetnik i glavni zagovaratelj ideje o ovom modelu, valja spomenuti i čovjeka koji je omogućio njegovu realizaciju u stvarnosti – André Lefebvre vodio je razvoj projekta kao još jedan u nizu inženjerskih genijalaca u povijesti tvrtke Citroën.
Pa ipak, Citroën 2CV Spaček je sve do 1948. ostao dobro čuvana tajna i danas ga niti u kojem slučaju ni u mislima ni simbolički ne povezujemo s međuratnim razdobljem, mada je zapravo nastao u njemu.
Kad je svijet jednom upoznao poslijeratnog, produkcijskog Spačeka, nije mogao ostati ravnodušan prema njemu. Bučan i spor čak i za ondašnje uvjete, ipak je praktičnošću i šarmom nadvladao snobizam. Potraga za bržim, višim i jačim mimoilazila ga je tijekom čitavog životnog vijeka – zavoljeli su ga individualisti, ponajprije žene i mladi, potom umjetnici, filozofi, hipiji…
Postao je simbol subkulture koja ne želi juriti kroz život nego natenane uživati u njemu. Ideje slobodoumlja, seksualne revolucije i nonkonformizma našle su svoje simboličko prijevozno sredstvo upravo u modelu Citroën 2CV. Postao je kultni mali auto, koji se često slavi na okupljanjima širom svijeta.
Pokretao se 2-cilindarskim zračno hlađenim bokserskim motorom, koji je u prvoj verziji s 375 ccm istiskivao samo 9 KS, što je omogućavalo brzinu od 65 km/h. Kad je 1955. dobio 425 snaga je povećana na 14 KS i mogao je potegnuti već 80 km/h. Brzina je 1962. povećana na 84 km/h, a 1970. na 100 km/h.
Posljednje verzije Citroën 2CV Charleston, s dvobojnom karoserijom i 29 KS iz prigušenog motora od 602 ccm, koji je s 32 KS pokretao Ami 8 i Dyane, postizao je već uvažavajućih 115 km/h. Tijekom godina pomalo se mijenjao, pomalo jačao, nuđene su inačice koje su ga trebale učiniti atraktivnijim ‘ozbiljnijim’ kupcima, no original je i dalje ostajao najpopularniji, neponovljiv, nadživjevši, uostalom, sve druge inačice.
I danas živi, bilo kroz klubove ljubitelja, bilo kroz sveopću prepoznatljivost. Kao dokaz nekonvencionalnosti modela Citroën 2CV Spaček neka posluži i podatak kako posljednji primjerak nije bio namijenjen tvorničkom muzeju, nego za Claudea Heberta, upravitelja pogona u Portugalu.
Kao i to da zapravo to uopće nije bio posljednji Citroën 2CV Spaček, jer su tjedan dana kasnije sklopili još pet primjeraka, namijenjenih kasnije otkazanom izlaganju na pariškom salonu. Od 1960. do 1976. sklapao se i u Jugoslaviji, Kopru, tvrtki CIMOS. Serija je zaključena 3.867.932. primjerkom.
Računajući i izvedeni modela Citroën 2CV: Dyane, Mehari, Ami 6 i Ami 8 te dostavne FAF ukupno je proizvedeno 8.830.679 modela 2CV i njegovih derivata. U tom su broju i raritetne, terenske Sahara, s dva motora!