BIO JE TO 'STRAŠAN' AUTO...

BMW 2002, ultimativni sportski model, predstavljen 19. siječnja 1968.

Foto: BMW

BMW 2002 sa 100 KS bio je ‘strašan’ auto, do stotke sprintao za 10,6 s i postizao 176 km/h

S neovisnim ovjesom sprijeda i straga, ‘brzim’ 4-stupanjskim šaltungom i prednjim diskovim, BMW bio je ‘zakon’ na asfaltu…

‘Dviiljadedva’, tako se tada govorilo, bio je auto snova krajem 1960-ih i početkom 1970-ih. Da, riječ je o kultnom modelu BMW 2002, preteći Serije 3 i zasigurno najupečatljivijem sportskom automobilu koji se pojavio na ovim prostorima, predstavljenom 19. svibnja 1968. na salonu u Bruxellesu.

BNW 2002 u sportskoj verziji Alpina žario je i palio prvenstvima sportskih turističkih automobila diljem Europe, stvaran ili fingiran, bio je zaštitni znak brojnih kružnih utrka na ovim prostorima. U njemu se proslavio Goran Štrok. Broj 2002 dobio je kultno značenje te je Oliver Dragojević na festivalu Split 1975, pjevao pjesmu s refrenom – ‘Dvihiljadeidruge godine na svitu, ajme ča će tad lipo bit…’.

Izvorno, taj je model predstavljen 9. ožujka 1966. na salonu u Ženevi, kao BMW 1600. Atraktivna sportska limuzina srednje klase, dugačka 4230 mm, široka 1590 mm i visoka 1410 mm (danas bi to, po dužini bila kompaktna, a po širini gradska klasa) postavila je nove standarde na tržištu.

Koliko su klase u pola stoljeća narasle, pokazuje što je bavarski jurišnik mjerio samo 2500 mm između osiju prednjih i stražnjih kotača. Pokretao se motorom serije M10,  najslavnijim iz BMW-ove povijesti. Iz obujma od 1574 ccm razvijao je 86 KS što mu je omogućavalo ubrzanje do stotke u 13,3 sekunde i najveću brzinu od 161 km/h.

Danas to ne izgleda nešto posebno, ali evo usporedbe, ne s modelom Volkswagen Buba 1200 (31,5 s i 115 km/h), nego uglednim modelima toga doba – Ford Taunus 12M s 50 KS je do stotke ubrzavao za 21,9 sekundi i mogao uhvatiti 130 km/h, a Opel Rekord B 1500 sa 60 KS bio je tek nešto življi (19,8 s i 134 km/h).

Cestovna ikona s kraja 1960-ih za mnoge je najbolji sportski automobil za široke mase svih vremena, koji je otvorio put uspjeha Seriji 3, a bavarsku tvrtku uzdigao u sami vrh proizvođača na svijetu. Gume su bile asimetrične Michelin XAS 165 SR 13, ‘balonke’ po sadašnjim kriterijima, s visinom boka 85% širine (podrazumijevala se pa se nije pisalo 165/85 x 13). SR značilo je Speed Radial (do 180 km/h), pa je 2002 ti imao gume 185 HR 13, High Speed Radial (do 210 km/h).

Dakle, auto-vihor, a BMW se izgovaralo sa strahopoštovanjem. Prva serija E10 tek je postala hit početkom 1968., kad je predstavljena snažnija izvedenica – BMW 2002 sa 100 KS pri 5500/min i 157 Nm pri 3500/min, o kojem je riječ u ovom tekstu. Prvi su primjerci na naše ceste došli pred ljeto 1968., dakle pred točno pola stoljeća.

Bio je to već strašan auto, koji je, po tvorničkim podacima, do stotke ubrzavao u 10,9 sekundi i postizao 170 km/h. No, u praksi je bio još žešći (na testu Auto Bilda 10,6 s, 176 km/h). Sjećam se, na testu slovenskog Avto Magazina, koji je tradicionalno bio ‘blagonaklon’ prema ‘domaćim’ autima i zastupnicima, BMW 2002 je do stotke ubrzavao za 10,3 s!

Tako je početkom 1973. Zastava 101 (Stojadin) pobijedila u usporednom testu etablirane modele Peugeot 204, Simca 1100Austin 1300, Volkswagen 1302 S i Alfa Romeo Giulia 1300 Super, a slovenski su novinari ‘izmjerili 16,4 s i 144 km/h. Realno bilo je  17 s i 138 km/h.

BMW 2002 je prosječno trošio 11 litara na 100 km, što je tada, za auto tih performansi bilo OK. U Njemačkoj je stajao 12.300 DM. Sjećam se, početkom 1970-ih u magazinu Start, koji je u sredini imao poster gole djevojke (po tome se proslavio), objavljen je feljton ‘Što voze zvijezde’. Mišo Kovač se hvalio avangardnim modelom Citroën SM, super atraktivnom i luksuznom verzijom modela Citroën DS, s motorom  modela Maserati Merak, snage 170 KS…

A Ljubljančanin Miroslav Cerar, sportski heroj bivše države i dvostruki olimpijski pobjednik na konju s hvataljkama (otac 10. predsjednika slovenske vlade), pričao je o svome automobilu Renault 16. Dodao je kako mu je san voziti BMW 2002 i već je sljedeći tjedan objavljeno da mu je slovenski Tehnounion, tadašnji BMW-ov uvoznik za cijelu državu, odlučio pokloniti novi BMW 2002.

Bio je iznimno upravljiv, temperamentan i stabilan, jer je straga imao neovisan ovjes, a ne ‘kamionski’ kruti most, kao većina automobila toga doba. Sportski štih naglašavala su prednja vrata bez okvira stakla. Još oštriji, sa 120 KS, bio je BMW 2002 ti (touring international), sa 120 KS. No tada su mnogi ‘fejkali’ BMW 2002, tako što su na BMW 1600 (u veljači 1971. preimenovan u 1602) straga stavljali oznaku 2002.

‘Prevaru’ je otkrivala maska – BMW 2002 je imao s dvije horizontalne lajsne te ‘bogatije’ ratkape. No, ako bi se i to zamijenilo, teže je bilo s brzinomjerom, koji je kod 1600 bio graviran do 180 km/h, a kod 2002 do 200 km/h! Na zahtjev kupaca kojima je u 1600 falilo malo ‘špirita’, a 2002 bio preoštar, početkom 1971. uveden je međumodel s 1766 ccm i 90 KS, za 11,8 s do stotke i 165 km/h.

Kako je oznaku BMW 1800 već koristio model s četvera vrata (1963. – 1972.), izvedenica modela BMW 1500, poznatijeg kao New Class iz 1962. (preteča Serije 5), uveli su oznaku BMW 1802. Stoga su istodobno BMW 1600 preimenovali u BMW 1602, a početkom 1975., posljednje tržišne godine, po toj je formuli imenovan i ‘štedljivi’ BMW 1502 sa 75 KS.

Jednostavan kokpit bio je primjer sportske funkcionalnosti, s tri okrugla instrumenta, uključujući okretomjer, koji je tada bio ‘wow’. Precizan mjenjač imao je četiri stupnja (u verzijama BMW 2002 ti i BMW 2002 tii pet), u prvom je stupnju postizao 49, u drugom 91, a u trećem 139, a pri najvećih 176 km/h u četvrtom motor se vrtio blizu 6000/min. Nedostajao je peti stupanj…

Snaga je povećana dvostrukim rasplinjačem, sportskim klipovima koji su povećali stupanj kompresije i dvostrukim ispuhom (po istoj je formuli 1967. predstavljen 1600 ti sa 105 KS. Za volanom modela BMW 2002 ti s tvorničkih 120 KS, Goran Štrok je počeo sportsku karijeru, a okrunio je nabrijanim BMW 2002 Alpina. Daljnji razvoj uslijedio je 1971., među-modelom BMW 1802 s 90 KS.

Zanimljiva stražnja svjetla u obliku Sinjske alke 1973. su zamijenjena tada trendovskim pravokutnim. Sjećam se, prvi takav je 1975. u Split doveo proslavljeni Petar Skansi (1943. – 2022.), legendarni košarkaš, kapetan šampionske Jugoplastike i reprezentacije Jugoslavije, svjetskog prvaka, prvi selektor Hrvatske.

A oznaka 02 postala je zaštitni znak za sve modele iz serije te je BMW 1600 postao BMW 1602. Te je godine stigao i najuzbudljiviji visokoserijski model BMW 2002 tii sa 130 KS. Treće je slovo kratica od injection (ubrizgavanje), a koristio je mehanično ubrizgavanje Kugelfischer (poznatije kao Schäfer pumpa), s mehaničkom pumpom promjenjivog protoka, koji se podešavao na temelju protoka zraka.

Najveća je brzina povećana na 190 km/h, a ubrzanje do stotke skraćeno na 9,5 sekundi. Početkom 1975., pri kraju vijeka serije 02, predstavljen je štedljiviji model 1502, s motorom iz modela 1602, prigušenim na 75 KS (sa smanjenim kompresijskim omjerom bio je prilagođen za Normal benzin). Bila je to zasluga krize, a taj je model u proizvodnji ostao do 1977., premda je u kolovozu 1975. stigao službeni nasljednik i prva Serija 3 (E21).

Izvrsne su performanse bile zasluga i mase od 990 kg te ‘školski’ preciznog i brzog 4-stupanjskog mjenjača. Tada izvrsna vozna svojstva temeljila su se na neovisnom ovjesu sprijeda i straga, sa stabilizatorima, u vrijeme dok je većina automobila srednje klase (Opel Rekord, Ford Taunus) straga imala ovisni ovjes s krutim mostom.

Kočnice su sprijeda bile disk, a straga bubanj, što je tada bilo super.4-cilindarski benzinac serije M10, koji se proizvodio od 1962. do 1988. s 1499 do 1990 ccm i 80 do 170 KS (turbo) imao je jedno bregasto vratilo, pokretano Duplex lancem i osam ventila. Za (tadašnji) sportski motor bio je vrlo pouzdan i dugovječan.

Koncern iz Münchena je 1950-ih bio na koljenima, jer se ‘barokna’ serija 501 i 502 prodavala loše, a bolje sreće nisu bile ni sportske izvedenice 503 i 3200 CS. Iznimka, zbog zanimanja američkih kupaca, bio je roadster  507, ali to su bile skromne serije i da nije bilo malenog modela Isetta, BMW bi bankrotirao.

Preokret je napravila limuzina 1500, koja je bila temelj za seriju ’02’.  Uvela je motor M10, koji je imao 1499 ccm i 80 KS, a bio je podloga za verzije 1600, 1800, 2000. Iz tog je modela izvedena serija 02. U rujnu 1973. predstavljen je BMW 2002 turbo, koji je uz ubrizgavanje Kugelfischer imao i turbopunjač  KKK te mu je snaga porasla na 170 KS.

Po uzoru na bolide F1 dobio je samoventilirane diskove sprijeda, upravljački mehanizam Gemmer, s kuglastim  vijčanim upravljačkim reduktorom, Do 100 km/h je ubrzavao za 7,2 sekunde i postizao 212 km/h. Dolaskom prvih kompakata, u Münchenu su odlučili ponuditi svoj adut, te je 1971. predstavljen model Touring, s ukošenim stražnjim dijelom i trećim vratima. Kupci ga nisu prihvatili te je do 1974. proizvedeno samo 24.847 primjeraka.

Još su u manjim serijama proizvedene otvorene inačice, prvo klasični kabriolet, a kasnije model tunera Baur s targa krovom. BMW 2002 bio je iznimno uspješan u moto sportu, u klasi turističkih automobila, a za sportske su  prerade bili zaduženi tuneri Alpina, Schnitzler, Koepchen, GS-Tuning. Otprilike u isto vrijeme, 1968., predstavljen je još jedan slavni bavarski model, BMW 2500, prethodnik Serije 7.

Nasljednik, BMW Serija 3 (E21), predstavljen je 2. svibnja 1975.

 

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj