Za novi je Nissan Leaf, u videouratku, to ispalio ‘stručni novinar’ i – ostao živ! Naime, 0,28 je iznos bezdimenzijskog koeficijenta otpora zraka, a ne otpora zraka (!), koji je sila i mjeri se u njutnima (N), ne u Cw, što je njemačka oznaka za koeficijent otpora zraka…
Koeficijent otpora zraka je bezdimenzijska jedinica, u konkretnom slučaju 0,28, dakle nikako 0,28 Cw, kao što se, primjerice, za masu nečega može kazati 0,28 kg. Usto, koeficijent i otpor zraka su povezani, ali značajke im ne moraju biti kvalitativno podudarne, dapače.
Automobil malog koeficijenta otpora zraka može imati velik otpor zraka, i obrnuto!
Konkretno, bolid Formule 1 (gore) ima dvostruko veći koeficijent otpora zraka (0,50) od aktualnog modela Mercedes-Benz C-klase (dolje), ali manji otpor zraka (!) pri istoj brzini. Koeficijent otpora zraka pokazuje način opstrujavanja automobila. Kad je nepravilno, s brojnim turbulencijama i vrtloženjima (gore), koeficijent je velik, a kad je opstrujavanje pravilno, laminarno (dolje), koeficijent je nizak.
Važno: koeficijent otpora zraka ovisi samo o obliku predmeta, ne i o veličini. Dakle, isti koeficijent otpora zraka može imati mali predmet, kao i veliki, stotinu, tisuću puta veći! To pokazuje koliki je ‘biser’ ispaljen u naslovu.
Otpor zraka je umnožak dinamičkog tlaka zraka (umnoška gustoće i brzine na kvadrat, kroz 2) i referentne površine (umnoška čeone površine i koeficijenta otpora zraka).
Koeficijent otpora zraka (u engleskoj se terminologiji označava Cd, u njemačkoj Cw, a u tehničkoj Cx, po osi u kojoj je pravac kretanja vozila) pokazuje koliki udio čeone površine ‘S‘, pod djelovanjem dinamičkog tlaka zraka stvara otpor zraka. Zbog toga je referentna aerodinamička površina umnožak S x Cd ili S x Cw, u metrima na kvadrat.
Tek njegovim množenjem s čeonom površinom (površinom najvećeg poprečnog presjeka) nastaje referentna aerodinamična površina, na koju djeluje dinamički tlak zraka (izazvan kretanjem), koji stvara otpor zraka.
Dinamički tlak zraka, u njutnima po metru kvadratnom, pomnožen s aerodinamički referentnom površinom automobila, u metrima kvadratnim, stvara aerodinamički otpor, odnosno otpor zraka, u njutnima (N).
Pri malim je brzinama zračni otpor zanemariv i sudjeluje sa svega nekoliko postotaka u ukupnim otporima automobila. S povećanjem brzine progresivno raste zračni otpor, s kvadratom brzine, te iznad 150 km/h postaje veći od svih ostalih otpora zajedno.
Dakle, za novi Nissan Leaf se može reći da ima dobru aerodinamiku, da ima koeficijent otpora zraka 0,28, da stvara razmjerno mali otpor zraka, a nikako da ima otpor zraka 0,28, pogotovo otpor zraka 0,28 Cw…
Pogrešni izrazi (1): Mnogi naizgled točno govore i pišu, a krivo je…
Pogrešni izrazi (2): Bregasta osovina, točno je bregasto vratilo…
Pogrešni izrazi (3): Međuosovinski razmak, relikt prošlosti, kočija, vagona…
Pogrešni izrazi (4): McPhersonova opružna noga, točno je MacPhersonova…
Pogrešni izrazi (5): Pick-up, to nije engleski izraz za pokupiti, nego tip vozila, pickup
Pogrešni izrazi (6): Smanjio težinu za xxx kg
Pogrešni izrazi (7): Sila otpora, sila trenja, sila uzgona…
Pogrešni izrazi (8): Mercedes E 220 D, točno je Mercedes-Benz E 220 D
Pogrešni izrazi (9): Turbodizelaši su elastični? Ne, oni su moćni!p
Pogrešni izrazi (10): LED dioda, školski primjer pleonazma
Pogrešni izrazi (11): CVT mjenjač je pleonazam, jer T znači Transmission
Pogrešni izrazi (12): Papučica gasa, davati gas…
Pogrešni izrazi (13): Krivi izgovori marki…
Pogrešni izrazi (14): Pritisak zraka, ulja, goriva…?
Pogrešni izrazi (15): Rimac All Wheel Torque Vectoring nije ispravan izraz…
Pogrešni izrazi (16): Dvostruko manje često se pogrešno kaže za upola manje
Pogrešni izrazi (17): OHC – bregasta osovina u glavi…
Pogrešni izrazi (18): Trostazni katalizator, besmislen doslovni prijevod engl. ‘3-way’…
Pogrešni izrazi (19): DPF filter, jer ‘F’ već znači filtar…
Pogrešni izrazi (20): Kut pretpaljenja, nije riječ od pretpaljenju, nego paljenju!
Pogrešni izrazi (21): automatski mjenjač u električnom automobilu? Pa nema ga…
Pogrešni izrazi (22): Zakretni moment, mnogima je OK, jer klipnjača ‘zakreće’ radilicu
Pogrešni izrazi (23): Motor u cijelosti od aluminija? A radilica, ventili, vijci…?
Pogrešni izrazi (24): Okomito (ni)je vertikalno…
Pogrešni izrazi (25): U sudaru se povećava masa?! Uh…