Tracta Type A, predstavljen 1927. na salonu automobila u Parizu, pokretao se 4-cilindrašem obujma 985 ccm s kompresorom, postavljenim uzdužno iza prednjih kotača
Snaga se usmjeravala naprijed na 3-stupanjski ručni mjenjač i diferencijal te na pogonska vratila koja su pokretala prednje kotače preko ‘zglobova konstantne brzine’, preteča homokinetičkog zgloba, koje je konstruirala Tracta. Dorađena se verzija modela Tracta Type A natjecala na 24 sata Le Mansa.
Uslijedili su američki Ruxton i Cord L-29 te njemački Stoewer V5, DKW F1, Adler Trumf, a 1934. stiže slavni Citroēn Traction Avant. Prvi su automobili imali stražnji pogon i to se do kraja 60-ih smatralo potpuno normalnim. Europski pioniri prednjeg pogona su Citroēn, DKW, Trabant, Mini, Renault, Peugeot, Simca i Fiat. Zbog povećanja stabilnosti više je doprinio smanjenju nesreća od svih drugih sustava zajedno.
Mlađi će čitatelji pomisliti kako je revoluciju s prednjim pogonom napravio Volkswagen Golf iz 1974., no prije njega je, s prednjom vučom, 1971. stigao Fiat 127, dvije godine prije, 1969., Fiat 128, po kojem je napravljena Zastava 101, slavni Stojadin. No 1967. je stigla Simca 1100, a još prije – 1965. i Peugeot 204. Čekajte malo, pa 1961. je došla slavna Četvorka – Renault 4, a 1959. i legendarni Mini.
Da priča o prednjem pogonu ima puno dublje korijene, pokazuje i slavni Citroën DS (Žaba) iz 1955. i nezaboravni Citroën 2CV (Spaček) iz 1948. Ne treba biti nepravedan i zaboraviti automobilske uspjehe s prednjim pogonom, ostvarenim iza ‘Željezne zavjese’, poput prvog modela Trabant P50 iz 1957. i većeg Wartburg 311 iz 1956.
Prednji pogon je, dakle, sve samo ne tehnološka novost i to je koncepcija koja je, malo po malo, iz temelja izmijenila povijest automobila. Francuski se Latil 1898. opredijelio za tada krajnje neobičnu koncepciju ‘sve sprijeda’, a iste godine austrijski Gräf & Stift. To su bile koncepcije gdje se cijeli prednji do s fiksno postavljenim prednjim pogonskim vratilom, bez diferencijala zakretao upravljačkom polugom.
John Walter Christie, važan američki pionir prednjeg pogona, patentirao je koncepciju s križnim zglobovima. Ta se koncepcija koristila u trkaćim automobilima. Sljedeće korištenje bilo je 1923. u trkaćem britanskom Alvis 12/50 s kompresorskim motorom, koji se pokazao uspješnim u brdskim utrkama.
Posebno je zanimljiv američki Miller 122, koji se natjecao u utrci Indianapolis 500. Prvi tržišni model s prednjim pogonom, premda je bilo riječ o samo desetak primjeraka bio je francuski automobil Tracta Type A iz 1927.
Dugo su automobili s prednjim pogonom, u ukupnoj produkciji sudjelovali s manje od jedan posto. Tek je šezdesetih je njihov udio počeo rasti, da bi 1974., kad je stigao Volkswagen Golf, prešli deset posto. Tome je 1976. doprinijelo dolazak hit-modela Ford Fiesta. Stampedo prednjeg pogona počeo je 1979., kad je uveden Opel Kadett D, odnosno 1980., dolaskom treće generacije modela Ford Escort.
Prednji pogon je unio revoluciju u proizvodnju, jer je bitno olakšao, ubrzao i pojeftinio proizvodni proces. Osigurao je temelje za neslućenu globalizaciju i ‘multibranding’. Naime, sada se motor, mjenjač, diferencijal, prednja pogonska vratila, upravljački mehanizam, prednje kočnice i prednji ovjes, na pomoćnom okviru proizvode u sklopu, te se, pri kraju proizvodnog procesa ugrađuju u gotovu karoseriju, u procesu zvanom ‘vjenčanje’.
Prednji je pogon označio automobilsku revoluciju i danas od 80 milijuna proizvedenih automobila u svijetu godišnje više od 60 milijuna ih je s prednjim pogonom.
Koji je automobil prvi ugradio daljinsko centralno? Renault Fuego iz 1982.!
Koji je prvi automobil s klima uređajem? Packard 180 Touring Sedan iz 1939.!
Koji je prvi automobil s dizelskim motorom? Mercedes-Benz 260 D iz 1936.!
Koji je prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom? Američki Oldsmobile Toronado iz 1973.!
Koji je prvi automobil s disk kočnicama? Američki Tucker 48 iz 1947.
Koji je prvi automobil ugradio sigurnosni pojas? Volvo PV 544 iz 1959.
Koji je automobil prvi imao zupčasti remen? Njemački Glas S 1004 Coupe iz 1962.
Koji je prvi automobil sa sustavom Start-Stop? Volkswagen Passat Formel E iz 1981.
Koji je automobil prvi imao elektropokretač? Cadillac Model Thirty iz 1912.
Koji je automobil prvi imao volan? Panhard et Levassor 4hp iz 1894.
Koji je prvi automobil s automatskim mjenjačem? Oldsmobile Custom 8 Cruiser iz 1939.
Koji je prvi automobil sa servouređajem volana? Američki Chrysler Imperial iz 1951.
Koji je automobil uveo kontinuirani automatski mjenjač (CVT)? Nizozemski DAF 600 iz 1958.!