INOVATIVNI AUTOMOBILI (11)

Tracta Type A (1927.): prvi automobil s prednjim pogonom

Foto: Osenat

Tracta Type A, predstavljena 1927. na salonu automobila u Parizu, pokretao se 4-cilindrašem obujma 985 ccm s kompresorom, postavljenim uzdužno iza prednjih kotača (u sredini)

Snaga se usmjeravala naprijed na 3-stupanjski ručni mjenjač i diferencijal te na pogonska vratila koja su pokretala prednje kotače preko ‘zglobova konstantne brzine’, preteča homokinetičkog zgloba, koje je konstruirala Tracta. Dorađene verzije modela Tracta natjecale su se na 24 sata Le Mansa.

Uslijedili su američki Ruxton i Cord L-29 te njemački Stoewer V5, DKW F1, Adler Trumf, a 1934. stiže slavni Citroēn Traction Avant. Prvi su automobili imali stražnji pogon i to se do kraja 60-ih smatralo potpuno normalnim. Europski pioniri prednjeg pogona su Citroēn, DKW, Trabant, Mini, Renault, Peugeot, Simca i Fiat. Zbog povećanja stabilnosti više je doprinio smanjenju nesreća od svih drugih sustava zajedno.

Mlađi će čitatelji pomisliti kako je revoluciju s prednjim pogonom napravio Volkswagen Golf iz 1974., no prije njega je, s prednjom vučom, 1971. stigao Fiat 127, dvije godine prije, 1969., Fiat 128, po kojem je napravljena Zastava 101, slavni Stojadin. No 1967. je stigla Simca 1100, a još prije – 1965. i Peugeot 204. Čekajte malo, pa 1961. je došla slavna Četvorka – Renault 4, a 1959. i legendarni Mini.

Da priča o prednjem pogonu ima puno dublje korijene, pokazuje i slavni Citroën DS (Žaba) iz 1955. i nezaboravni Citroën 2CV (Spaček) iz 1948. Ne treba biti nepravedan i zaboraviti automobilske uspjehe s prednjim pogonom, ostvarenim iza ‘Željezne zavjese’, poput prvog modela Trabant P50 iz 1957. i većeg Wartburg 311 iz 1956.

Prednji pogon je, dakle, sve samo ne tehnološka novost i to je koncepcija koja je, malo po malo, iz temelja izmijenila povijest automobila. Francuski se Latil 1898. opredijelio za tada krajnje neobičnu koncepciju ‘sve sprijeda’, a iste godine austrijski Gräf & Stift. To su bile koncepcije gdje se cijeli prednji do s fiksno postavljenim prednjim pogonskim vratilom, bez diferencijala zakretao upravljačkom polugom.

John Walter Christie, važan američki pionir prednjeg pogona, patentirao je koncepciju s križnim zglobovima. Ta se koncepcija koristila u trkaćim automobilima. Sljedeće korištenje bilo je 1923. u trkaćem britanskom Alvis 12/50 s kompresorskim motorom, koji se pokazao uspješnim u brdskim utrkama.

Posebno je zanimljiv američki Miller 122, koji se natjecao u utrci Indianapolis 500. Prvi tržišni model s prednjim pogonom, premda je bilo riječ o samo desetak primjeraka bio je francuski automobil Tracta Type A iz 1927.

Dugo su automobili s prednjim pogonom, u ukupnoj produkciji sudjelovali s manje od jedan posto. Tek je šezdesetih je njihov udio počeo rasti, da bi 1974., kad je stigao Volkswagen Golf, prešli deset posto. Tome je 1976. doprinijelo dolazak hit-modela Ford Fiesta.  Stampedo prednjeg pogona počeo je 1979., kad je uveden Opel Kadett D, odnosno 1980., dolaskom treće generacije modela Ford Escort.

Prednji pogon je unio revoluciju u proizvodnju, jer je bitno olakšao, ubrzao i pojeftinio proizvodni proces. Osigurao je temelje za neslućenu globalizaciju i ‘multibranding’. Naime, sada se motor, mjenjač, diferencijal, prednja pogonska vratila, upravljački mehanizam, prednje kočnice i prednji ovjes, na pomoćnom okviru proizvode u sklopu, te se, pri kraju proizvodnog procesa ugrađuju u gotovu karoseriju, u procesu zvanom ‘vjenčanje’.

Prednji je pogon označio automobilsku revoluciju i danas od 80 milijuna proizvedenih automobila u svijetu godišnje više od 60 milijuna ih je s prednjim pogonom.

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj