Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom

Mercedes 6/25/40 PS s rednim 4-cilindarskim dugohodnim motorom obujma 1568 ccm, koji je uključivim mehaničkim kompresorom snagu povećavao s 25 na 40 KS, postizao je 100 km/h…

Mercedes 6/25/40 PS je zanimljiv već po nazivu. U nazivu je bez Benz, jer Mercedes-Benz nastaje tek 1926., kad je utemeljen Daimler-Benz. Oznaka 6 je porezna klasa, 25 trajna snaga u KS, 40 kratkotrajna snaga uz uključivanje mehaničkog kompresora preko mehaničke spojke. PS (Pferdestärke) je njemačka oznaka za konjsku snagu.

Mercedes 6/25/40 PS (u literaturi se navodi i 6/25/40 HP) bio je automobil tada uobičajene koncepcije ‘torpedo’, što je danas kombinacija roadstera i kabrioleta. Projektirao ga je Paul Daimler, sin legendarnog Gottlieba Daimlera. Naslijedio je Mercedes 12/32 PS

Dugačak 4050, širok 1550 i visok 1550 mm imao je motor uzdužno sprijeda i pogon straga, što je tada bila uobičajena koncepcija. Redni 4-cilindraš, obujma 1568 ccm, dugohodne izvedbe (68 x 108 mm) bio je napredne koncepcije s bregastim vratilom u glavi, OHC,električna instalacija je bila 12V.

Najvažnija mu je značajka mehanički vijčani kompresor i po tome Mercedes 6/25/40 PS iz 1921. ulazi u povijest, kao prvi automobil s motorom s mehaničkim prednabijanjem, po koncepciji koja se već dokazala u zrakoplovnim motorima.

Spregnuti vijčani rotori, u funkciji zračne pumpe, se ne dodiruju, stoga ne habaju, usto nema velikih temperaturnih razlika, ali povećava masu za 20-ak kg i vrlo je skup

Kompresor se pokretao mehaničkom spojkom, a uključivao slično kao što se funkcijom kick-down uključuje dodatna snaga suvremenih motora. Bez uključenog kompresora motor je trajno razvijao 25 KS, a uključenim kompresorom snaga je rasla na 40 KS pri 3200/min.

Snaga se na stražnje kotače prenosila 4-stupanjskim mjenjačem te je Mercedes 6/25/40 PS postizao 100 km/h. Proizvodio se do 1925., kad ga je zamijenio Mercedes W02. Kompresor potom postaje jak Mercedesov adut u sportskim i trkaćim automobilima. Bio je ‘zakon’ za povećanje snage  1920-ih i 1930-ih.

Kod turbopunjača, kod kojeg kompresor (odnosno puhalo) vratilom pokreće turbina, koja se vrti kinetičkom energijom ispušnih plinova, punjenje zrakom motora ne povećava se linearno, nego s kvadratom brzine vrtnje.

To znači da se udvostručenjem broja okretaja punjenje učetverostručuje, ali, što je nepovoljnije, kad se smanji na pola, punjenje (time i učinkovitost) pada na četvrtinu.  Kod mehaničkog kompresora, kojeg remenom pokreće radilica, punjenje se povećava linearno s porastom brzine vrtnje motora (radilice), a tako se i smanjuje.

Zbog toga motor s mehaničkim kompresorom nema ‘turbo-rupu’, a usto je pouzdaniji i trajniji. Ali, mehanički kompresor je i trostruko teži te dvostruko skuplji od turbopunjača.

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!

Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!

Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil

Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom

Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke

Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno

Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom

Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom

Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom

Inovativni automobili (24): DAF 600 (1958.): prvi automobil s kontinuiranim automatskim mjenjačem – CVT

Inovativni automobili (25): Jensen FF (1966.), prvi je ugradio mehanički ABS, jedan od pionira pogona 4×4

Inovativni automobili (26): Mercedes-Benz 450 SE (1978.): prvi automobil s elektroničkim ABS sustavom

Inovativni automobili (27): Citroën Traction Avant (1934.), prvi hatchback, prvi s radijalnim gumama, jedan od prvih s prednjim pogonom…

Inovativni automobili (28): Mercedes-Benz 300 SL Coupe (1954.): prvi automobil s direktnim ubrizgavanjem benzina

Inovativni automobili (29): Spyker 60 HP (1903.): uveo mehanički pogon 4×4, 6-cilindarski motor i kočenje preko 4 kotača


Komentari

loading...