Alfa Romeo Spider, slavni Cuore sportivo bez krova, 1990. je uveo varijator faze ventila, VVT (Variable valve timing) u benzinski motor…
Taj sustav omogućava povećanje snage i elastičnosti (performanse pri niskim okretajima). Postoje mnogi sustavi za VVT koji uključuju promjenu relativnog vremena, trajanja ili otvaranja ulaznih i ispušnih ventila motora. Jedan od prvih praktičnih VVT-a koristio je varijator za promjenu faze bregastog vratila i ventila.
Ovaj jednostavan sustav ne može promijeniti trajanje otvaranja ventila ili njihov hod. Kasniji VVT sustavi, poput spiralnog bregastog vratila ili pomičnih uporišnih sustava, mogli su mijenjati i ove parametre. Unatoč ovom ograničenju, ovaj jednostavan VVT je učinkovit te se zadržao do danas.
Kako se poboljšanja karakteristika i performansi postiže promjenom relativnog vremena između usisnih i ispušnih ventila, sustavi VVT ugrađuju se samo na motore s dva bregasta vratila (DOHC). Moguć je i na motorima s jednim bregastim vratilima (SOHC), ali tada ne bi imao učinka, odnosno samo bi mijenjao, a ne bi poboljšavao bitne karakteristike motora.
Alfa Romeo je prvi proizvođač koji je u proizvodnim automobilima koristio sustav promjenljivog vremenskog podešavanja ventila (američki patent 4.231.330).
Alfa Romeo Spider 2.0 iz 1980. imao je mehanički VVT sustav u automobilima s ubrizgavanjem goriva SPICA, za američko tržište. Kasnije se to također koristilo u modelima Alfa Romeo Alfetta 2.0 Quadrifoglio Oro (1983.), Alfa Romeo 75 1.8 Twinspark (1987.), Alfa Romeo 156 Twinspark (1997.) Tehnika potječe od rada koji je 1970-ih proveo inženjer Alfa Romea Giampaolo Garcea, tal. ‘varijatore di fase’.
VVT sustav Alfa Romeo mijenja fazu (a ne trajanje) razvoda vremena usisnih ventila (ugrađen je samo na bregastom vratilu usisnih ventila). Osnova mehanizma (varijatora) je cilindrična komora koja sadrži tlačnu komoru i klip, sa zavojnim zavojima.
Tlak motornog ulja pomiče unutarnji klip koji se lagano okreće zbog zavojnih zavojnica i pomiče zakrenutost bregastog vratila, prema lančaniku koji ga pokreće, unazad do 25 stupnjeva. Protok ulja do varijatora kontrolira se magnetskim ventilom.
Kada brzina motora dosegne određenu brzinu, obično 1500-2000/min u aplikaciji Twin Spark, solenoid se napaja, što dovodi do toga da se ulje pod tlakom usmjerava kroz ulaznu bregastu osovinu u varijator. Položaj ulaznog bregastog vratila napreduje za 25 stupnjeva, čime se povećava preklapanje ventila.
U ovom naprednom stanju ostaje do oko 5000/min kad se elektromagnetski ventil zatvara, a klip varijatora vrati vrijeme ventila na početne vrijednosti. Promjenjivo vrijeme povećava fleksibilnost motora u srednjem rasponu i smanjuje emisije štetnih plinova. Točne točke prebacivanja ovise o verziji. Značajno je da ovaj relativno rani sustav ima samo dvije postavke: nepromijenjen i potpuno napredan.
Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata
Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu
Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora
Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine
Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem
Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom
Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač
Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice
Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora
Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen
Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom
Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima
Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama
Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!
Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!
Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil
Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom
Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke
Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno
Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom
Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom
Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom
Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom
Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem
Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil
Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača
Inovativni automobili (38): Oldsmobile Jetfire (1962.): prvi automobil s turbopunjačem
Inovativni automobili (39): Renault Voiturette (1898.): prvi automobil s kardanskim vratilom
Inovativni automobili (40): Maserati Biturbo (1981.): prvi automobil s dva turbopunjača