Lancia Ardea (1939. – 1953.): mali hatchback (362 x 150 x 1530 cm), kojeg je dizajnirao slavni Vittorio Jano, s motorom V4 (903 ccm i 26 KS) uzdužno sprijeda i pogonom straga postizao je 105 km/h. Izvorno je imao četiri, a 1948. dobio i peti stupanj prijenosa…
Danas je koncepcija s motorom uzdužno sprijeda i s pogonom straga rezervirana za velike automobile (u srednjoj je klasi još imaju Mercedes-Benz C-klase i BMW Serije 3), dakle od 4,7 metara i veći.
A 1930-ih tu su koncepciju imali mali automobili, poput 3,2-metarskog Fiat 500 Topolino. Takav je bio i 3,6 metarski hatchback Lancia Ardea. Lancia je bila napredna tvrtka, koja je među brojnim inovacijama uvela samonoseću karoseriju.
Tom je koncepcijom, koja je omogućila povećanje komfora i smanjenje mase, bio napravljen i model Lancia Ardea. Zanimljivo, volan je bio desno, što je tada bila značajka statusnih automobila.
Uzdužno sprijeda bio je ugrađen V4 motor obujma 903 ccm i snage 26 KS. S 4-stupanjskim ručnim mjenjačem, što je bilo napredno, jer s tada standardno ugrađivao 3-stupanjski, Lancia Ardea mase 800 kg postizala je tada solidnih 105 km/h.
Lancia Ardea bila je zanimljiva po brojnim karoserijskim verzijama (saloon, pulman sedan, van, pickup, coupe, cabriolet i landaulet) i napredna. Model druge serije iz 1941. među prvima dobiva 12-voltnu instalaciju, ali proizvodnja je uskoro ugašena zbog rata.
Nastavljena je 1945., a 1948. model treće serije (1948.), prvi u povijesti automobila, dobiva ručni 5-stupanjski mjenjač. Po tome je Lancia Ardea najpoznatija. Model četvrte generacije (1949. – 1953.), najbrojniji, dobio je aluminijsku glavu motora i viši kompresijski stupanj (7:1).
Premda je mjenjač bio nesinkroniziran, vješt ga je vozač lako šaltao međugasom. Veći broj stupnjeva prijenosa poboljšao je vozna svojstva, jer je omogućavao bolje iskorištenje potencijala motora, odnosno bolju prilagodbu idealnoj vučnoj karakteristici u obliku hiperbole.
No stupanj više (dva u usporedbi s tadašnjim prosjekom od tri) nije donio samo prednosti, nego i mane Povećava, za jedan do dva posto mehaničke otpore, a minimalno, zbog 4 do 6 kg veće mase, otpore kotrljanja i ubrzanja.
To poništava dio prednosti, a glavna je mana složenija i skuplja izvedba. Zbog toga je Lancia Ardea ostala usamljena s 5-stupanjskim mjenjačem na tržištu, krajem 1950-ih počinje ga koristiti Alfa Romeo te do sredine 1980-ih ostaje rezerviran za sportske modele.
Ručni 5-stupanjski mjenjač 1990-ih postaje standardan. Danas ga koriste samo osnovni modeli, a ostali, koji nemaju automatski, 6-stupanjski.
PROIZVEDENI PRIMJERCI
1. serija: (1939. – 1941.) … 2992
2. serija: (1941. – 1948.) … 4438
3. serija: (1948. – 1949.) … 3600
4. serija: (1949. – 1953.) … 11.700
…
Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata
Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu
Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora
Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine
Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem
Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom
Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač
Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice
Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora
Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen
Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom
Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima
Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama
Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!
Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!
Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil
Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom
Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke
Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno
Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom
Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom
Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom
Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom