Nakon dokazivanja u dizelašima, dva turbopunjača VNT omogućila su da Porsche 911 Turbo, serije 997, snagu bokserskog 6-cilindraša, s 3600 ccm i direktnim ubrizgavanjem, poveća na 480 KS…
Porsche 911 Turbo šeste generacije naoštren je do krajnjih granica cestovnih bolida koji se mogu registrirati i legalno voziti. Snaga mu je nabijena na 480 KS pri 6000/min, a još uvjerljiviji je okretni moment od 680 Nm pri 1950 do 5000/min. To je dovoljno za špicu veću od 310 km/h i ubrzanje do stotke za samo 3,7 sekundi.
Snaga se na stražnje kotače, ili 4×4, prenosi ručnim 6-stupanjskim mjenjačem, ili automatskim Tiptronic S, s pet stupnjeva. Ubojite su performanse zasluga filigranskog brušenja svih bitnih sklopova motora, s podešavanjem faza usisnih i ispušnih ventila. No više od svega, eksploziji snage pridonijela su dva turbopunjača promjenjive geometrije.
Ta tehnologija turbopunjača, poznata po kraticama VNT (engl. Variable Nozzle Turbine) i VTG (njem. Variable Turbinengeometrie), od sredine 1990-ih masovno se koristi u dizelašima. Nabildani Elfer tu tehnologiju sada uvodi u benzinski program.
Promjenom geometrije statora sprječava se lokalno probijanja zvučnog zida na vrhu lopatica rotora. Naime, kad je relativna brzina na ulazu u rotor velika, tada ona na profilu lopatice može doseći brzinu zvuka, kada nastaje nepravilno vrtloženja i zagušenja tijeka na ulazu u rotor.
Sve to bitno poboljšava performanse u cjelokupnom radnom području, elastičnost kod niskih i srednjih okretaja (uklanjanje ‘turbo-rupe’) te eksplozivnost kod visokih. Potrebne korekcije geometrije (zakretanje lopatica statora) postižu se polužnim mehanizmom spojenim na membranski sklop, koji reagira na porast tlaka plinova na izlasku iz kompresora.
U statoru se stvara Venturijev efekt strujanja plinova, čime se postiže njihovo ubrzanje i dodatno povećanje učinkovitosti kompresora. Prednosti turbopunjača promjenljive geometrije najuočljivije su kod male brzine vrtnje motora. Pri 1500/min klasični turbopunjač postiže punu učinkovitost nakon tri sekunde, a VNT dvostruko prije.
Još je veća razlika u radnoj karakteristici, jer se izmjenom geometrije statora postiže gotovo linearni prirast tlaka punjenja, što povoljno utječe na radnu karakteristiku. Ugradnjom turbokompresora promjenljive geometrije, dizelski i benzinski motor s prednabijanjem postaje elastičniji i učinkovitiji, a u razmjeru s porastom snage potrošnja mu se smanjuje.
Sve je dobro poznato u turbodizelskom sektoru, a kod turbobenzinaca problem je u temperaturama ispušnih plinova, koji rastu do 1000°C (kod dizelaša nešto više od 800°C). Primjerice, najviša temperatura ispušnih plinova koji pokreću turbinu modela Volkswagen Passat 2.0 TDI iznosi 820°C, a gornji limit koji takav turbopunjač može podnijeti bez posljedica je 850°C. Najosjetljiviji je mehanizam za zakretanje statorskih lopatica.
To je i glavni razlog zbog kojeg je friziranje chip-tuningom štetno, jer se zbog malog povećanja snage (znatno manjeg od obećanog) temperatura ispušnih plinova raste i na 950°C. Zbog toga se znatno skraćuje trajnost, a nerijetko havarija nastaje već nakon nekoliko tisuća kilometara.
Budući da sportski benzinski motor ispuhuje plinove užarene i na više od 1000°C trebalo je konstruirati novu generaciju turbopunjača promjenjive geometrije. Najopterećeniji dijelovi izrađeni su od skupocjenih visokootpornih materijala (sinterirani tvrdi metali, keramika…) i obrađeni specijalnim postupcima.
U usporedbi s dizelašima turbopunjači su većih dimenzija i kapaciteta te se vrte do 160.000/min (kod dizelaša 220.000/min, kod malih i više). Zbog svega toga bilo je potrebno temeljito hlađenje motora (time se posredno smanjuju i temperature ispušnih plinova) te su dva velika hladnjaka rashladne tekućine smještena u prednjem dijelu karoserije.
Prvi Porsche 911 Turbo iz 1974. razvijao je 260 KS te postizao 250 km/h i do stotke ubrzavao za 5,8 sekundi. Bokserski 6-cilindraš hladio se zrakom. Snaga je potom rasla na 300, 320 i 408 KS, a kad je 2000. povećana na 420 KS, uvedeno je hlađenje tekućinom. Model šeste generacije, predstavljen 2006., dobio je izravno ubrizgavanje i dva turbopunjača VNT te je iz 3600 ccm ispaljivao 480 KS.
Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata
Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu
Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora
Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine
Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem
Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom
Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač
Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice
Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora
Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen
Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom
Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima
Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama
Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!
Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!
Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil
Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom
Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke
Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno
Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom
Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom
Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom
Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom
Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem
Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil
Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača
Inovativni automobili (38): Oldsmobile Jetfire (1962.): prvi automobil s turbopunjačem
Inovativni automobili (39): Renault Voiturette (1898.): prvi automobil s kardanskim vratilom
Inovativni automobili (40): Maserati Biturbo (1981.): prvi automobil s dva turbopunjača
Inovativni automobili (42): Alfa Romeo Spider (1990.): uveo podešavanje faze ventila (VVT)