INOVATIVNI AUTOMOBILI (53)

Saab 99 Turbo (1977.): prvi visokoserijski europski automobil turbopunjačem

Saab 99 Turbo, švedska 3-vratna kupe-limuzina s 2-litrenim benzincem, turbopunjačem Garrett nabijenim na 147 KS, postizala je, tada, izvrsne performanse (9,1 s, 196,7 km/h), uz potrošnju od 13 litara. Bio je to tada ‘auto na kvadrat’…

Prvi velikoserijski automobili s turbopunjačem bili su američki Oldsmobile Jetfire i Chevrolet Corvair iz 1962. Na europskom je tržištu ta koncepcija doživjela vatreno krštenje u kultnom modelu BMW 2002 turbo iz 1973., kojemu je snaga sa 100, odnosno 130 KS (u verziji ‘tii’) povećana na 170 KS. Dvije godine potom stiže Porsche 911 turbo s 301 KS, a prvi turbo-tržišni uspjeh 1978. postiže – Saab 99 turbo. Službeno je predstavljen 15. rujna 1977. na autosalonu IAA ’77 u Frankfurtu i već se tada naslućivao tržišni uspjeh švedske kupe-limuzine s turbobenzinskim motorom.

Bila je to nabrijana verzija uspješnog modela 99, koji je 1968. zamijenio slavni model Saab 96 i proizvodio se do 1984., kad ga zamjenjuje model 900. Saab, švedski proizvoač automobila osnovan 1945, koji je u početku bio u sklopu uspješne tvornice aviona, a od 1990 do 2010. u vlasništvu GM-a (počeo je propadati kad su švedski modeli počeli previše sličiti Opelima), ugašen je, na žalost mnogih, 2012.

Saab 99 je bio poznat po, za to doba, vrhunskoj sigurnosti, s čvrstim zaštitnim kavezom i masivnim branicima, koji su bez oštećenja upijali udar do 8  km/h. Uveo je i brisače farova.  Čvrsta i solidna limuzina, dugačka 442, široka 169 i visoka 144 cm, u početku se pokretala motorom engleske tvrtke Triumph, obujma 1709 ccm i snage 81 KS. Potom je taj motor povećan na 1.75 s 88 KS, odnosno 97 KS u verziji s ubrizgavanjem. Konačno, 1972. napravljen je vlastiti četverocilindraš obujma 1985 ccm, koji je razvijao 100 KS, a u verziji s ubrizgavanjem 110, odnosno 118 KS (Bosch K-Jetronic).

Konačno, krajem svibnja 1978. na europsko tržište stiže model Turbo (predstavljen je krajem 1977.), kao drugi europski turbo-auto, isključivo u 3-vratnoj kupe-limuzinskoj izvedbi. Turbopuhalom Garrett AiResearch osiguran je tlak prednabijanja od 0,7 bara. Nužno smanjenje stupnja kompresije s 9 na 8,5 ostvareno je ne specifičan način – umjesto druge glave ugrađeni su čvršći i niži klipovi. Radilica je ojačana i ugrađeni su masivniji ležajevi.

Redni četverocilindraš imao je jedno bregasto vratilo u glavi, koje se pokretalo lancem, i osam ventila. Pokazao se iznimno trajnim i izdržljivim. Turbopunjačem Garrett AiResearch snaga motora porasla je na 147 KS pri samo 5000/min, a još je uvjerljiviji bio okretni moment od 235 Nm pri 3000/min.  Premda je bio, za tadašnje pojmove sportski, lako je prolazio više od 300.000 km. Uz pomoć 4-stupanjskog ručnog mjenjača do stotke je ubrzavao u 9,1  s, a najveća je brzina bila 192 km/h.  Na engleskom su mu testu izmjerili čak 196,7 km/h. Za to doba bilo je to vrhunski – BMW 2002 postizao je 176 km/h i ubrzavao do stotke za 10,5 s.

Više od performansi oduševljavala je elastičnost te je u 4. stupnju te je od 60 do 160 Saab 99 Turbo ubrzavao bolje od ijedne sportske limuzine u klasi.  Uvjerljive su se performanse temeljile  i na povoljnom omjeru mase i snage od 7,8 kg/KS (10 se tada već smatralo sportski). Naime, premda je Saab 99 Turbo bio pojam švedske čvrstoće masa mu je bila 1130 kg. Potrošnja? Deklarirana 12,8, n a testu 13,5 litara, a u ‘mirnoj se vožnji moglo proći i s 10 do 11. Po tadašnjim standardima to nije bilo puno.

Mjenjač je imao samo četiri stupnja, ali je to nadoknađivala izvrsna elastičnost, te se Saab 99 Turbo mogao voziti sportski i bez čestog šaltanja.Peti stupanj 1984. dobio je model 900 turbo. Da se vidi kakvi su bili standardi podvozja, evo i dimenzija guma: 175/70 ZR 15. Nije bio jeftin, stajao je 25.950 DM. Po posebnoj se narudžbi dobivao model Turbo S, s ubrizgavanjem vode.

Isparavanjem se ostvarivao efekt intercoolera (koji tada nije bio dostupan), odnosno hlađenja usisne smjese, što je snagu podizalo iznad 160 KS (hlađenjem se smanjuje obujam smjese te više zraka i goriva može nabiti u cilindar). Prvi modeli imali s povećano naginjanje prednjeg dijela, što je unaprijeđeno već 1978., ugradnjom stabilizatora.

Nažalost, proizvodnja je obustavljena krajem te godine, zbog razmjerno visoke potrošnje i neispunjavanja američkih ekoloških standarda, što je zakočilo očekivanu proizvodnju na bogatom tržištu. Bio je i jedan od najuspješnijih reli automobila svoga doba… Saab 99 Turbo se proizvodio do ljeta 1984, a potom, kao Saab 900 Turbo (u osnovi redizajnirana 99-ica), do sredine 1987.

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata 

Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora

Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine

Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem

Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom

Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač 

Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice

Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora

Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen

Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom

Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima

Inovativni automobili (13): Oldsmobile Custom 8 Cruiser (1939.): prvi automobil s automatskim mjenjačem

Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama

Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!

Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!

Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil

Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom

Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke

Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno

Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom

Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom

Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom

Inovativni automobili (24): DAF 600 (1958.): prvi automobil s kontinuiranim automatskim mjenjačem – CVT

Inovativni automobili (25): Jensen FF (1966.), prvi je ugradio mehanički ABS, jedan od pionira pogona 4×4

Inovativni automobili (26): Mercedes-Benz 450 SE (1978.): prvi automobil s elektroničkim ABS sustavom

Inovativni automobili (27): Citroën Traction Avant (1934.), prvi hatchback, prvi s radijalnim gumama, jedan od prvih s prednjim pogonom…

Inovativni automobili (28): Mercedes-Benz 300 SL Coupe (1954.): prvi automobil s direktnim ubrizgavanjem benzina

Inovativni automobili (29): Spyker 60 HP (1903.): uveo mehanički pogon 4×4, 6-cilindarski motor i kočenje preko 4 kotača

Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom

Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem

Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil

Inovativni automobili (33): Citroën DS (1955.): pionir hidropneumatskog ovjesa, jedan od najrevolucionarnijih i najljepših automobila ikada

Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača

Inovativni automobili (35): Oldsmobile Toronado (1973.): prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom

Inovativni automobili (36): Fiat Croma Turbo D i.d. (1988.): prvi automobil pokretan turbodizelskim motorom s direktnim ubrizgavanjem

Inovativni automobili (37): Alfa Romeo 156 (1997.) uveo Common rail, direktno dizelsko ubrizgavanje preko zajedničkog voda 

Inovativni automobili (38): Oldsmobile Jetfire (1962.): prvi automobil s turbopunjačem

Inovativni automobili (39): Renault Voiturette (1898.): prvi automobil s kardanskim vratilom

Inovativni automobili (40): Maserati Biturbo (1981.): prvi automobil s dva turbopunjača

Inovativni automobili (41): Glas S 1004 Coupe (1962.): uveo zupčasti remen za pokretanje bregastog vratila motora

Inovativni automobili (42): Alfa Romeo Spider (1990.): uveo podešavanje faze ventila (VVT)

Inovativni automobili (43): Volkswagen Passat Formel E (1981.): prvi automobil sa sustavom Start-Stop

Inovativni automobili (44): Dodge 30-35 Touring (1914.): prvi automobil s potpuno metalnom karoserijom

Inovativni automobili (45): Fiat Croma Turbo D i.d. (1988.): prvi automobil pokretan turbodizelskim motorom s direktnim ubrizgavanjem

Inovativni automobili (46): Porsche 911 Turbo (2006.): prvi benzinski motor s turbopunjačem promjenjive geometrije

Inovativni automobili (47): Oldsmobile Curved Dash (1901.): prvi masovno proizvedeni automobil

Inovativni automobili (48): Saab 92 (1949.): prvi automobil sa sigurnosnom karoserijom

Inovativni automobili (49): Fiat Dino (1966.) uveo elektroničko, beskontaktno paljenje benzinskog motora

Inovativni automobili (50): Mercedes-Benz 300 b (1954.): slavni Adenauer, prvi automobil s hidrauličkim servo kočnicama

Inovativni automobili (51): Alfa Romeo 33 Stradale (1967.): prvi automobil sa 6-stupanjskim mjenjačem

Inovativni automobili (52): Nissan 300ZX (1984.): prvi automobil s komandama audiouređaja na volanu

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj