Švedska 3-vratna kupe-limuzina s 2-litrenim benzincem, turbopunjačem Garrett nabijenim na 147 KS, postizala je, tada, izvrsne performanse (9,1 s, 196,7 km/h), uz potrošnju od 13 litara. Bio je to tada ‘auto na kvadrat’…
Prvi velikoserijski automobili s turbopunjačem bili su američki Oldsmobile Jetfire i Chevrolet Corvair iz 1962. Na europskom je tržištu ta koncepcija doživjela vatreno krštenje u kultnom modelu BMW 2002 turbo iz 1973., kojemu je snaga sa 100, odnosno 130 KS (u verziji ‘tii’) povećana na 170 KS. Dvije godine potom stiže Porsche 911 turbo s 301 KS, a prvi turbo-tržišni uspjeh 1978. postiže – Saab 99 turbo. Novinarima je predstavljen na zalasku 1977. i već su tada mnogi predvidjeli veliki uspjeh sportske švedske kupe-limuzine.
Bila je to nabrijana verzija uspješnog modela 99, koji je 1968. zamijenio slavni model 96 i proizvodio se do 1984., kad ga zamjenjuje model 900. Saab, švedski proizvoač automobila osnovan 1945, koji je u početku bio u sklopu uspješne tvornice aviona, a od 1990 do 2010. u vlasništvu GM-a (počeo je propadati kad su švedski modeli počeli previše sličiti Opelima), ugašen je, na žalost mnogih, 2012.
Saab 99 je bio poznat po, za to doba, vrhunskoj sigurnosti, s čvrstim zaštitnim kavezom i masivnim branicima, koji su bez oštećenja upijali udar do 8 km/h. Uveo je i brisače farova. Čvrsta i solidna limuzina, dugačka 442, široka 169 i visoka 144 cm, u početku se pokretala motorom engleske tvrtke Triumph, obujma 1709 ccm i snage 81 KS. Potom je taj motor povećan na 1.75 s 88 KS, odnosno 97 KS u verziji s ubrizgavanjem. Konačno, 1972. napravljen je vlastiti četverocilindraš obujma 1985 ccm, koji je razvijao 100 KS, a u verziji s ubrizgavanjem 110, odnosno 118 KS (Bosch K-Jetronic).
Konačno, krajem svibnja 1978. na europsko tržište stiže model Turbo (predstavljen je krajem 1977.), kao drugi europski turbo-auto, isključivo u 3-vratnoj kupe-limuzinskoj izvedbi. Turbopuhalom Garrett AiResearch osiguran je tlak prednabijanja od 0,7 bara. Nužno smanjenje stupnja kompresije s 9 na 8,5 ostvareno je ne specifičan način – umjesto druge glave ugrađeni su čvršći i niži klipovi. Radilica je ojačana i ugrađeni su masivniji ležajevi.
Redni četverocilindraš imao je jedno bregasto vratilo u glavi, koje se pokretalo lancem, i osam ventila. Pokazao se iznimno trajnim i izdržljivim. Lojevo je turbopunjač Garrett AiResearch. Snaga motora porasla je na 147 KS pri samo 5000/min, a još je uvjerljiviji bio okretni moment od 235 Nm pri 3000/min. Premda je bio, za tadašnje pojmove sportski, lako je prolazio više od 300.000 km. Uz pomoć 4-stupanjskog ručnog mjenjača do stotke je ubrzavao u 9,1 s, a najveća je brzina bila 192 km/h. Na engleskom su mu testu izmjerili čak 196,7 km/h. Za to doba bilo je to vrhunski – BMW 2002 postizao je 176 km/h i ubrzavao do stotke za 10,5 s.
Više od performansi oduševljavala je elastičnost te je u 4. stupnju te je od 60 do 160 Saab 99 Turbo ubrzavao bolje od ijedne sportske limuzine u klasi. Uvjerljive su se performanse temeljile i na povoljnom omjeru mase i snage od 7,8 kg/KS (10 se tada već smatralo sportski). Naime, premda je Saab 99 Turbo bio pojam švedske čvrstoće masa mu je bila 1130 kg. Potrošnja? Deklarirana 12,8, n a testu 13,5 litara, a u ‘mirnoj se vožnji moglo proći i s 10 do 11. Po tadašnjim standardima to nije bilo puno.
Mjenjač je imao samo četiri stupnja, ali je to nadoknađivala izvrsna elastičnost, te se Saab 99 Turbo mogao voziti sportski i bez čestog šaltanja.Peti stupanj 1984. dobio je model 900 turbo. Da se vidi kakvi su bili standardi podvozja, evo i dimenzija guma: 175/70 ZR 15. Nije bio jeftin, stajao je 25.950 DM. Po posebnoj se narudžbi dobivao model Turbo S, s ubrizgavanjem vode.
Isparavanjem se ostvarivao efekt intercoolera (koji tada nije bio dostupan), odnosno hlađenja usisne smjese, što je snagu podizalo iznad 160 KS (hlađenjem se smanjuje obujam smjese te više zraka i goriva može nabiti u cilindar). Prvi modeli imali s povećano naginjanje prednjeg dijela, što je unaprijeđeno već 1978., ugradnjom stabilizatora.
Nažalost, proizvodnja je obustavljena krajem te godine, zbog razmjerno visoke potrošnje i neispunjavanja američkih ekoloških standarda, što je zakočilo očekivanu proizvodnju na bogatom tržištu. Bio je i jedan od najuspješnijih reli automobila svoga doba… Saab 99 Turbo se proizvodio do ljeta 1984, a potom, kao Saab 900 Turbo (u osnovi redizajnirana 99-ica), do sredine 1987.
Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX (1982.) uveo daljinsko centralno otvaranje vrata
Inovativni automobili (2): Ford Vedette (1948.) uveo MacPhersonovu opružnu nogu
Inovativni automobili (3): Renault 4 (1961.) uveo zatvoreni, stlačeni rashladni sustav motora
Inovativni automobili (4): Nash Ambassador (1938.), prvi automobil s uređajem za hlađenje kabine
Inovativni automobili (5): Packard 180 Touring Sedan (1939.): prvi automobil s klima uređajem
Inovativni automobili (6): Mercedes-Benz 260 D (1936.): prvi serijski automobil s dizelskim motorom
Inovativni automobili (7): Porsche 356 (1952.) uveo potpuno sinkronizirani mjenjač
Inovativni automobili (8): Tucker 48 (1947.) uveo disk kočnice
Inovativni automobili (9): Peugeot 403 (1955.) uveo termostatski ventilator hladnjaka motora
Inovativni automobili (10): Plymouth Voyager (1983.): prvi obiteljski minivan – monovolumen
Inovativni automobili (11): Tracta (1928.): prvi automobil s prednjim pogonom
Inovativni automobili (12): Renault 16 (1965.): prva kombilimuzina s petorim vratima
Inovativni automobili (14): Duesenberg Model A (1921.): prvi automobil s hidrauličkim kočnicama
Inovativni automobili (15): Panhard 4 (1904.): prvi automobil s volanom!
Inovativni automobili (16): Lohner-Porsche (1900.): prvi automobil s pogonom 4×4, električnim!
Inovativni automobili (17): Tatra T77 (1934.), prvi serijski aerodinamični automobil
Inovativni automobili (18): Plymouth Valiant (1960.): prvi automobil s alternatorom
Inovativni automobili (19): Volvo PV544 (1959.): prvi automobil sa sigurnosnim pojasom u tri točke
Inovativni automobili (20): DKW F1 (1931.): prvi automobil s motorom ugrađenim poprečno
Inovativni automobili (21): Lancia Lambda (1922.): prvi automobil sa samonosećom karoserijom
Inovativni automobili (22): Mercedes-Benz 300 SD (1978.): prvi automobil s turbodizelskim motorom
Inovativni automobili (23): NSU Wankel Spider (1963.): prvi automobil s wankel motorom
Inovativni automobili (30): Mercedes 6/25/40 PS (1921.): prvi automobil s mehaničkim kompresorom
Inovativni automobili (31): Lancia Ardea (1948.): prvi automobil s 5-stupanjskim mjenjačem
Inovativni automobili (32): Lamborghini Miura (1966.): prvi suvremeni supersportski automobil
Inovativni automobili (34): Chrysler Imperial (1951.): prvi automobil sa servouređajem upravljača
Inovativni automobili (38): Oldsmobile Jetfire (1962.): prvi automobil s turbopunjačem
Inovativni automobili (39): Renault Voiturette (1898.): prvi automobil s kardanskim vratilom
Inovativni automobili (40): Maserati Biturbo (1981.): prvi automobil s dva turbopunjača
Inovativni automobili (42): Alfa Romeo Spider (1990.): uveo podešavanje faze ventila (VVT)
Inovativni automobili (47): Oldsmobile Curved Dash (1901.): prvi masovno proizvedeni automobil
Inovativni automobili (48): Saab 92 (1949.): prvi automobil sa sigurnosnom karoserijom
Inovativni automobili (52): Nissan 300ZX (1984.): prvi automobil s komandama audiouređaja na volanu